Kerajaan menyesal kesilapan naik harga minyak

>> Rabu, November 12, 2008

Apa yang sebenarnya berlaku ialah kekesalan kerajaan yang tidak berkesudahan apabila menaikkan harga minyak.
Kenaikan itu menyebabkan kenaikan inflasi yang paling tinggi berlaku dalam sejarah negara. Sekarang mahu 30 peratus potongan bulanan KWSP mahu diberi kepada rakyat supaya rakyat berbelanja bagi merancakkan aliran duit negara.
Jika rakyat tidak berbelanja ekonomi terus lembab, tidak bermaya. Ini tindakan spontan rakyat yang memberi kesan kepada negara.
Walaupun kerajaan sudah menyesal tapi masih bengong kerana hendak pertahankan golongan korporat dan konglomerat yang telah beri sumbangan kepada mereka pada pilihan raya umum lalu.
Sebab itu kerajaan tidak berani desak mereka turun harga barangan sebaliknya guna media burukkan peniaga bawah tidak turun harga barang setelah harga minyak turun.
Dengan menggunakan wang KWSP pula rupanya kerajaan tidak menyesal sangat pun kerana menaikkan harga minyak Mei lalu. Cuma kerajaan mahu terus cari jalan rancakkan ekonomi tetapi tidak berani arahkan pembekal dan pemborong turunkan harga barang.
Pembekal dan pemborong duduk semeja bulat dengan menteri bila berunding harga sesuatu komoditi naik. Jadi kalau mahu turunkan harga barang kenapa tidak boleh semeja pula. Apakah dah banyak sangat politik wang dalam pilihan raya umum lalu terpaksa serah pembekal dan pemborong buat keputusan bukan menteri.
Teruknya negara kita

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP