Kuantiti jualan tepung masih untungkan pengeluar

>> Jumaat, Jun 29, 2007

Oleh Adnan Ibrahim

SEJAK akhir ini kenaikan harga barang menjadi-jadi bermula kenaikan harga minyak, gas memasak dan tol. Sebelum itu, gula sukar didapati di pasaran. Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd Shafie Apdal tetap lawan dengan tindakan pengeluar menyorok gula.
Beliau import gula dikatakan sampai ke Brazil tetapi akhirnya harga gula tetap juga naik. Nasib sama turut berlaku kepada minyak kelapa sawit bungkusan sekilo. Agaknya cara ini mungkin menjadi langkah terbaik bagi pengilang mahu menaikkan harga barangan mereka. Beri tekanan kepada kerajaan.
Bagaimanapun yang peliknya para demontrasi selalu juga turun dijalanan desak harga minyak, tol dan gas turun tetapi tidak pula turun. Mungkin demontrasi tersebut tidak cukup kuat tekanan.
Apa yang jelasnya ialah penguasaan kapitalis dalam kerajaan. Bagaimana kapitalis boleh menguasai kerajaan? Mudah sahaja, mereka ini pun main `politik wang’ terutama menjelang pilihan raya umum. Macam juga Umno tabur wang kepada rakyat akhirnya rakyat ikut kemahuan Umno.
Sekarang timbul pula tepung naik harga sebanyak 15 sen menjadikan sekilo RM1.35. Alasannya sudah lama tidak dinaikkan sejak 1998. Pengarah Komunikasi Fomca, Mohd Yusuf Abdul Rahman dalam satu siaran televisyen pada sebelah pagi seolah memperakui kenaikan tersebut kerana faktor usia tersebut.
Langsung kita tidak mengambil kira keuntungan yang diperolehi pengeluar akibat daripada pertambahan penduduk rakyat Malaysia dari 1998 hingga sekarang. Keuntungan kecil daripada produk tetapi kuantiti jualan bertambah tetap memberi margin keuntungan kepada pengeluar.
Selain itu, alasan negara pengeksport tepung, New Zealand dan Australia dilanda kemarau menyebabkan berlaku kenaikan harga tepung di pasaran dunia. Apakah kita boleh mengharap harga tepung turun apabila bencana dan harga tepung pulih di pasaran?
Hakikatnya harga minyak membuktikan segalanya. Kerajaan menaikan harga petrol, diesel dan gas berikutan kenaikan di pasaran dunia. Sebaliknya apabila berlaku penurunan harga minyak dunia kenapa petrol, diesel dan gas tidak ikut turun.
Ditambah dengan bebanan kenaikan tol maka semakin peritlah rakyat yang hidup dibawah gaji RM1,000 sebulan. Memang mereka ini mengelak daripada tol dengan menaiki pengangkutan awam tetapi mereka tidak mampu mengelak membeli barang keperluan hidup yang kerap kali naik.
Badan pemantau sama ada masih hidup atau tidak, yang pernah diumumkan Shafie tidak timbul untuk menyelamatkan rakyat.
Sementara itu, Pensyarah Fakulti Ekonomi, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Madya Dr. Asan Ali Golam Hassan berkata, walaupun nilai ringgit yang tinggi berbanding dolar Amerika Syarikat sepatutnya menyebabkan produk import seperti tepung gandum lebih murah, namun faktor luaran lebih mempengaruhi harga.
“Sebenarnya tindakan tersebut merupakan satu desakan tersorok yang dibuat dengan tujuan mengharapkan harga tepung akan naik. Nampaknya taktik itu berjaya dan kerajaan telah pun bersetuju untuk menaikkan harga,” katanya mengulas faktor harga tepung gandum yang diimport lebih mahal sedangkan nilai ringgit semakin mengukuh berbanding dolar Amerika Syarikat.
Pensyarah Kulliyyah Ekonomi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Nahar Mohd. Arshad berpendapat, sepatutnya kenaikan kos tepung gandum di pasaran ditampung dengan pengukuhan nilai ringgit tetapi keadaan itu tidak berlaku.
“Terdapat kemungkinan kenaikan kos bahan mentah dan pengangkutan yang lebih besar daripada pengukuhan nilai ringgit,” jelasnya.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP