Bomoh kampung temui ubat luka diabetis sebelum doktor Amerika lagi

>> Isnin, Oktober 27, 2008

Bomoh kampung sudah lama menemui ubat untuk luka kepada mereka yang berpenyakit kencing manis. Seorang kenalan yang ditemui di Surau Buluh Kampung Tengah Cukai, Kemaman, menceritakan bagaimana datuknya yang juga terkenal sebagai bomoh mengubati sendiri luka dikaki beliau.
Luka yang tidak sembuh dan mengundang bau yang tidak enak itu menyebabkan ahli keluarga mahu beliau di rawat di hospital. Sebaliknya bomoh tersebut meminta ahli keluarganya mencari madu lebah.
"Kamu pergi cari madu lebah," kata bomoh kepada anak buahnya. Selepas madu itu diperolehi beliau mahu meminta anak buahnya tidak menganggu dan mahu merawat sendiri lukanya.
Selang seminggu keluarga bomoh tersebut mahu menemui bomoh tersebut dan diizinkan masuk. Ahli keluarga yang hadir terkejut kerana mendapati luka dikaki beliau sudah sembuh.
Madu yang diminta cari oleh bomoh tersebut dijadikan ubat bagi menyembuhkan luka dikaki beliau.
Cuma saya tidak pasti sama ada bomoh itu masih hidup atau tidak kerana kenalan tersebut mencerita secara gopoh kerana hajat beliau ke tempat lain. Saya pun tidak sempat bertanya panjang. Lagi pun masa itu orang masih menyambut raya. Masing-masing sibut dengan urusan raya.
Saya menceritakan ini kerana terbaca berita mengatakan doktor dari Amerika Syarikat menggunakan madu untuk mengubati luka penyakit kencing manis. Maknanya siapa yang lebih hebat? Cuma orang Melayu ini tidak besar kepala. Tidak mahu menunjuk-nunjuk.

Commission on Scientific Signs of Qur’an & Sunnah adalah lembaga pengkajian aspek Sains dan teknologi dalam al-Qur’an dan Sunnah.
Didirikan pada tahun 1987 di bawah suvervisi Rabithah Alam Islami di Makkah Al-Mukarromah.
Pengasasnya adalah seorang ulama asal Yaman, Syekh Abdul Majid Zendani. Beliau adalah seorang ahli farmasi yang sangat menguasasi sains moden, tafsir dan hadits. Sekarang dipimpin oleh Syekh Dr. Abdullah Al-Mushlih, seorang ulama Saudi Arabia.

Majalah Al-I’jaz Al-Ilmi No 30, Jumadil Akhir 1429
Seorang doktor wanita Amerika mengakui kebenaran yang disebut al-Quran al-Karim dan dijelaskan Rasul Saw lebih dari 14 abad silam.
Kebenaran tersebut ialah dalam madu lebah terdapat kandungan ubat untuk manusia.
Pengubatan terhadap penyakit diabetis merupakan bahagian manfaat perubatan yang luar biasa yang terkandung dalam madu lebah yang sudah di rekmen dalam dunia kedoktoran Islam.
Yang baru dari penemuan tersebut ialah kalangan ilmuan Amerika merekomendasikan keharusan merujuk (mejadikan referensi) kepada warisan Islam terkait dengan pengubatan melalui madu lebah.
Pada tahun 2002, Catherina Hulbert, seorang warga negara Amerika mengalami kecelakaan jalan raya yang mengakibatkan kakinya luka parah. Ketika kecelakaan itu dia sudah menderita penyakit diabetis.
Seba itu lukanya tidak sembuh walaupun pelbagai ubat dan anti biotik digunakan. Masalah seperti itu dialami selama lapan bulan.
Setelah melihat kondisi lukanya yang tidak juga baik, maka Dr Jennifer Eddy dari fakulti kedoktoran Universiti Wisconsin menganjurkan untuk menggunakan madu lebah sebagai ubat yang disapu di tempat luka.
Setelah beberapa bulan melakukan rawatan dengan madu lebah tersebut luka kaki Catherina Hulbert pun sembuh secara total. Kes tersebut menyebabkan Dr Jennifer Eddy memperoleh sokongan dari Akedemi Amerika Untuk Doktor Keluarga di wilayah Wisconsin untuk meneruskan kajiannya khusus pengubatan melalui madu lebah.
Dr Jennifer juga menjelaskan, sebelumnya dia juga pernah mengubati salah seorang pesakit diabetis yang sedang menghadapi fonis amputasi setelah berbagai pengubatan yang dijalankan pesakit mengalami kegagalan.
Dr Jennifer juga menambah bahawa terbuktilah sudah di kalangan para ahli medik bahawa mengubati luka akibat diabetis dengan madu lebah memiliki manafaat yang banyak, khususnya bagi para pengidap penyakit diabetes di dunia ketika ini seramai 200 juta orang.
15 % dari mereka mengalami sampai ke tingkat kronik atau membusuk sebagai akibat dari hilangnya deria rasa di kaki mereka.
Pembelanjaan operasi amputasi di Amerika saja mencapai USD 11 juta pertahun. Jennifer menambah, kes Catherina Hulbert merupakan contoh nyata bagi para penderita diabetes yang mungkin diselamatkan dari kehilangan anggota tubuh mereka dengan biaya yang sangat ringan.
Seperti yang diketahui bahawa penderita diabetes mengalami penurunan kelancaran darah dalam pembulu darah mereka dan lemahnya tingkat imuniti terhadap berbagai penyakit. Ditambah lagi antibiotik yang diberikan untuk mengubati luka diabetes tidak bermanfaat disebabkan bakteri Staphylococcus Aurous akan membentuk perlawanannya sendiri. Sedangkan madu lebah menciptakan perlawanan terhadap bakteria dengan berbagai cara.
Sebab itu dianggap sebagai pengubatan paling efektif bagi penyembuhan luka akibat diabetes.
Dalam madu lebah juga terdapat zat asam yang mudah berinteraksi dan tingkat kelembaban yang rendah sehingga menyebabkan madu lebah tersebut mudah membunuh bakteria.
Di tambah lagi adanya enzim yang mengeluarkan acid hydrogen yang berfungsi membersihkan luka sehingga mudah membunuh semua bakteria yang ada.
Akhirnya, sesungguhnya pengubatan dengan madu lebah telah menjadi masalah yang sangat menarik perhatian para ilmuan di bidang kesihatan seluruh dunia, khususnya pusat yang memerangi berbagai penyakit dan organisasi kesihatan antarabangsa dalam keadaan meningkatnya pelbagai jenis bakteria yang mampu melawan ubat antibiotik lainnya.
Dr Jennifer juga menekankan keharusan mendahulukan pengubatan dengan madu kerana pembusukan akibat diabetes bukan perkara mudah.
Sungguh benarlah firman Allah dalam al-Qur’an surah Annah : 68 – 69 :
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ (68) ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (69)
Dan Tuhan Penciptamu mewahyukan kepada lebah: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia".(68) Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan. (QS Annahl : 68 – 69)

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP