Muntazer al-Zaidi patah tulang dipukul

>> Rabu, Disember 17, 2008

Ramai tertanya-tanya tentang nasib Muntazer al-Zaidi apabila ditahan polis Iraq selepas melempar kasut ke muka Presiden jahanam Amerika Syarikat, George Bush.

Kita rasa dalam kotak pemikiran kita dengan rakyat seluruh dunia hampir sama. Melakukan tindakan nekad dan berani terhadap pemimpin bongkak yang mahu menguasai dunia dan negara Islam itu bererti seksaan padahnya.

Memang betul al-Zadi diseksa. Siapa yang menyeksanya? Orang Islam di Iraq. Tali barut penjajah negara jahanam Amerika. Inilah pemikiran dunia ketiga mudah dijajah dan tidak sedar mereka dijadi hamba Amerika.

Memang terdapat sumber sahih diberitahu oleh saudara al-Zaidi, bernama Durgham katanya Zaidi mengalami patah tulang di bahagian tangan dan rusuknya.

Perkara ini dilaporkan oleh AFP pada 16 Dismber lalu.

"Tulang tangan dan rusuknya patah, juga terdapat koyakan di bahagian mata dan tangannya," kata Durgham.

Menurut Durgham, saudara lelakinya itu ditahan oleh pasukan Iraq dibawah komando Muaffaq al-Rubaie, di kompleks Zon Hijau di Baghdad Tengah. Disyaki agen pasukan keselamatan Iraq yang mematah tulang al-Zaidi.

Sementara sokongan terhadap al-Zaidi berterusan dari pelbagai negara. Bahkan Presiden Venezuela, Hugo Chavez ikut memuji tindakan yang dilakukan al-Zaidi. Di kota al-Sadar, ribuan rakyat Iraq mendesak bantahan umum agar menuntut al-Zaidi dibebaskan.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP