Pemuda PAS jangan ghairah menghukum guna otak supaya bijaksana

>> Sabtu, Disember 06, 2008

Apakah penganjuran kempen I Dance termasuk perkara mungkar yang patut dicegah kerajaan negeri Pulau Pinang yang menerapkan slogan amal makruf nahi mungkar.

Majlis Fatwa tidak mengharamkan tarian jalanan tersebut. Konsepnya sama bolasepak jalanan. Kalau ia didakwa mendatangkan masalah sosial kerajaan bolehkan melakukan kawalan terhadap program tersebut bukan membantah dan melarangkan daripada dianjurkan program yang menjadi kesukaan anak muda sekarang.

Pemuda PAS Pulau Pinang kena pastikan dua kenyataan berbeza antara kawalan dan bantahan. Pemuda PAS jangan menimbulkan pemusuhan dengan anak muda yang ada ketikanya mahukan hiburan selagi tidak bercanggah dengan Islam tidak sebagaimana yoga yang difatwakan haram oleh Majlis Fatwa.

Kita harap pemuda PAS lebih baik memberi idea bagaimana program tersebut boleh selari dengan syariat Islam bukannya asyik menghukum melulu sedangkan arak yang dinaskan haram pun kita mahu ia diminum dan dijual secara kawalan supaya umat Islam tidak terlibat. Apa salahnya kita mengambil pendekatan ini kepada anak muda. Terpulang kepada otak pemuda PAS bagaimana hendak memastikan program tersebut tidak memberi impak besar kepada masalah sosial.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP