Apa pendapat anda bila Qardhawi berfatwa wanita boleh jadi Presiden

>> Isnin, September 07, 2009

Sejak akhir ini fatwa Syaikh Yusuf al-Qardhawi banyak menimbulkan kontroversi. Sebelum ini beliau mengeluarkan fatwa Sayyid Quthb bukan Ahlus Sunnah Wal Jamaah sehingga menimbulkan suasana tidak harmoni dalam Ikhwanul Muslimin, Mesir.

Kali beliau berfatwa pencalonan wanita dan bukan Islam dibolehkan untuk bertanding dalam pemilihan Presiden dan menjadi Presiden.

Ini berlainan dengan dasar Ikhwan memiliki prinsip dan pandangan yang sama sekali bertentangan dengan fatwa Qardhawi tersebut. Pendapat rasmi Ikhwan menyatakan jika seorang non-Muslim dan perempuan tidak boleh disokong untuk menjadi calon Presiden.

Fatwa Qardhawi berdasarkan hujahnya bahawa memang benar majority ulama fikah tidak membolehkan perempuan untuk menduduki jabatan khalifah besar atau khalifah 'ammah, atau imamah uzhma, yaitu jabatan tertinggi kekhalifahan umat Muslim.

"Tetapi, masalahnya, apakah jawatan presiden yang hanya memerintah dan menguasai sebuah negara termasuk pada pembahasan khilafah? Atau, apakah hal ini bisa diqiyaskan sebagai pemimpin iqlim (wilayah bagian) pada zaman dulu? Saya katakan, ya, tidak ada penghalang dalam agama bagi seorang perempuan yang mampu untuk menduduki jabatan presiden," jelas Qardhawi.

Tambah beliau jika seorang perempuan memiliki hak untuk menduduki pelbagai jabatan kenegaraan misalnya anggota parlimen, menteri, bahkan menjadi presiden, dan juga jabatan pada dewan fatwa.

"Lojik Islam dalam hal ini berdiri di atas prinsip jika perempuan adalah entitas masyarakat yang juga paripurna, mereka memiliki hak sebagaimana lelaki," kata Qardhawi.

Dalam bicara bertajuk "Fikih Kehidupan" (Fiqh al-Hayat) yang disiarkan oleh televisyen "Ana" pada jaringan televisyen satelit Timur Tengah Nilesat, Qardhawi menegaskan pihaknya lebih condong kepada pendapat fikih yang menyatakan seorang perempuan boleh menduduki jabatan kehakiman (qadha).

"Tapi tenu saja ada syarat kapabilitas yang ketat yang harus dipenuhi terlebih dahulu oleh perempuan tersebut, tidak sembarangan," terang Qardhawi.

1 comments:

Tabib Haji Norjae 9 September 2009 pada 8:36 PG  

Salam perkenalan buat Tuan rumah. Apakhabar ? Semoga kita mendapat lebih barakah di bulan Ramadan ini. :)

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP