Tetamu Palestin ingat Malaysia pun tak aman bulan Ramadhan

>> Sabtu, Ogos 29, 2009

Semalam saya sekeluarga tarawih di Markaz Tarbiyah PAS Pusat di Taman Melewar. Solat di sini berimamkan penuntut pengajian tahfiz al-Quran tetapi semalam mereka berdua tidak ada.

Rupanya diberitahu jawatankuasa penganjur tarawih markaz tersebut bahawa imam solat Isyak dan tarawih malam ini akan diimamkan oleh tetamu kita dari Palestin.

Menurut Tuan Syed Mohamad Syed Hasan, tetamu tersebut telah berada di Malaysia sejak awal Ramadhan lagi untuk mengutip derma bagi kerajaan Hamas Palestin.

Semasa solat tarawih dalam markaz kat luar dewan pula bunyi letupan bukan main lagi sepanjang solat. Tidak berhenti-henti.

Apa yang kita bimbag nanti terdetik difikiran tetamu kita tu bahawa Malaysia pun tidak aman. Macam Palestin juga meletup sana meletup sini. Bunyi letupan bertalu-talu. Tidak berhenti-henti. Orang Malaysia sama macam orang Palestin menderita seolah menjadi perkara biasa dengan letupan.

Itulah susahnya hidup bermewah. Ramadhan yang patut kita raikan dengan syahdu tetapi kita sudah jadikan bulan mulia tersebut dengan budaya orang lain. Di luar markaz yang kita di dalamnya dok tarawih, mereka ini soronok cucuh mercun tetapi kejadian ini jadi lali kerana berlaku setiap kali Ramadhan.

Orang Palestin diserang tentera Israel tetapi kita yang aman ni bergembira dengan letupan. Malanglah kita orang Melayu yang masih tidak faham dengan Ramadhan.

Siapakah orang Melayu yang dok main mercun tu? Pastinya rakyat Malaysia. Kerajaan satu Malaysia la tu. Malang sungguh kita dapat kerajaan yang sudah lebih 50 tahun perintah tetapi kita masih lagi tidak kembali kepada budaya asal kita orang Melayu.

Kata kuat sangat Melayu tetapi hak ni pun tak bertanggungjawab macam mana? Jangan dok tuduh orang lain pengkhianat Melayu tetapi kita gagal membentuk jiwa Melayu kembali kepada budaya Melayu.

Kita tidak mahu la tuduh yang main mercun tu Umno tetapi itu yang Umno ajar.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP