Cat Steven saman artikal memfitnah beliau fanatik

>> Isnin, Julai 21, 2008

Penyanyi muslim Yusuf Islam yang terkenal dengan nama Cat Steven difitnah oleh artikal yang disiar World Entertainment News Network pada bulan Mei 2007 dan disebar secara meluas oleh Contactmusic.com sebuah laman web yang diakses lebih 2.2 juta sebulan.
Artikal tersebut menyebut beliau sebagai muslim fanatik dan mengatakan bahawa Yusuf enggan berbicara dengan perempuan yang tidak bertudung.
Yusuf Islam menyerahkan kepada peguamnya, Adam Tudor untuk diambil tindakan di mahkamah tinggi di London.
Menurut Tudor, dalam artikelnya World Entertainment News Network menulis bahawa penyanyi lagu "Morning Has Broken" itu "seorang yang sexist dan fanatik, menolak berbicara atau memberi respon pada peminat perempuannya yang tidak mengenakan jilbab dalam majlis pemberian penghargaan."
Selain itu, kata Tudor, artikel tersebut mendakwa terdapat keterangan dari pengurus Yusuf yang mengatakan bahawa "Yusuf Islam tidak mahu bercakap dengan perempuan mana sekalipun kecuali isterinya. Terutama mereka yang tidak mengenakan tudung, perbualan seperti itu dilakukan dengan menggunakan orang perantaraan."
Tudor menegaskan bahawa artikel itu telah mempermalukan kliennya, memberi kesan yang salah tentang sikap kliennya terhadap kaum perempuan dan merupakan pencemaran nama baik yang sangat serius berkait dengan agama yang dianuti Yusuf Islam.
Tudor tidak menyebutkan berapa besar tuntutan ganti rugi yang diajukannya ke pengadilan atas artikel tersebut. Namun, jika terbukti artikel itu telah mencemarkan nama baik Yusuf Islam, semua pembayaran ganti rugi akan diserahkan Yusuf Islam kepada organisasi amal yang dikelolanya, Small Kindness.
World Entertainment News Network pula bila mengetahui disaman mereka menyampaikan permohonan maaf dan mengatakan, "Kami sekarang menerima bahawa tuduhan ini... seluruhnya sama sekali tidak berasas dan Yusuf tidak pernah menimbulkan kesulitan dan berinteraksi dengan kaum perempuan, sama ada untuk alasan agama atau untuk alasan lainnya."
Cat Steven, penyanyi balada asal Inggeris menjadi seorang muslim menjelang akhir tahun 1970-an. Ia kemudian mengubah namanya kepada Yusuf Islam. Sejak menjadi seorang Muslim, ia meninggalkan dunia muzik setelah sebelumnya mencetak berbagai album muzik yang terjual sekitar 60 juta rekod. Lagu-lagunya yang terkenal selain "Morning Has Broken" antara lain "Wild World" dan "Moonshadow." Usianya kini 59 tahun.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP