Siapa yang kurang ajar, siapa yang rimba bin jakun di Dun Perak

>> Jumaat, Mei 08, 2009

Dengan meletakkan ada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang berdiri atas meja dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak semalam, Barisan Nasional (BN) mendakwa pakatan rakyat (PR) kurang ajar dan rimba.
Ini Zambry, Menteri Besar Perak ni mulut dia ni nak kena tonyeh sikit ni.
Untuk menuduh orang kurang ajar kena tengok dan selidik apa sebenarnya yang berlaku dalam Dun.
Saat yang paling kurang ajar dan undang-undang rimba, jakun ini ialah apabila BN membawa masuk bekas Adun Sungkai, Datuk R. Ganesan, ke tempat kerusi Adun.
Selepas diguna Timbalan Speaker, Adun Jelapang, Hee Yit Foong membuat perlantikan Ganesan sebagai Speaker sedangkan Speaker V Sivakumar duduk congok atas kerusi Speaker.
Perlantikan itu pula dibuat di kerusi Adun-adun. Sidang dalam sidang.
Apakah ini tidak kurang ajar. Kalau Zambry nak tahu ini yang paling kurang ajar. Membelakangkan peraturan dan undang-undang.
Orang yang membelakangkan peraturan dan undang-undang itulah yang dipanggil jakun bin rimba.
Kalau hendak tuduh Adun PR yang naik atas meja itu rimba. Tak betul. Pasal orang akan naik angin apabila BN membelakangkan peraturan dan undang-undang.
Penguatkuasa yang tak reti ini dia tahu apa. Dia tahu nak selamat kerja, pangkat dan duit dia je. Sebab itu dia tidak ikut arahan Speaker yang sah.
Kalau ikut peraturannya dia kena ikut Speaker.
Jadi semuanya bermula daripada kurang ajar Zambry dan BN tidak menghormati Speaker. Menghina Speaker dan sudah tentu Zambry serta Adun BN lain boleh diambil tindakan yang lebih berat oleh Speaker.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP