Nyawa penduduk Palestin terancam bila Israel terus hentikan bekalan elektrik

>> Isnin, Mei 12, 2008


Tindakan kejam Israel nafikan bekalan elektrik di Palestin ancam nyawa rakyat terutama mereka yang sakit kritikal di hospital.
Palestin: Lebih 1.5 juta rakyat Palestin di Semenanjung Gaza dinafikan hak keselesaan dan mereka terpaksa bergelap selama dua malam berturut-turut kerana bekalan elektrik terputus akibat tindakan Israel menghentikan bekalan minyak kepada stesen janakuasa.
Keadaan ini mengancam nyawa penduduk Semenanjung Gaza terutama pesakit yang mendapatkan rawatan rapi (ICU), bantuan penafasan, mengcuci darah dan rawatan kecemasan kerana ketiadaan bekalan elektrik menyebabkan peralatan perubatan tidak boleh beroperasi.
Pihak berkuasa Palestin berkata penjajah Israel masih menolak untuk menyalurkan bahan bakar khusus bagi menjalankan kembali kemudahan awam dengan alasan keamanan.
Dalam satu kenyataan akhbar, Pengarah Badan Berkuasa Palestin, Abdul Karem Abidin, menegaskan bahawa pihaknya hari ini telah mengemukakan bantahan kepada Israel dan meminta agar menyalurkan kembali minyak khusus untuk operasi janakuasa elektrik. Sebaliknya Israel menolak dengan alasan untuk menjaga keselamatan di sempadan Nahal Auz dengan Israel.
Pada Sabtu iaitu 10 Mei lalu pihak berkuasa Palestin mengumumkan bahawa stesen janakuasa elektrik Palestin yang menyalurkan elektrik di Semenanjung Gaza terpaksa menghentikan operasi keseluruhannya berikutan tidak ada bekalan bahan bakar yang diambil dari Israel. Keadaan ini menyebabkan 35 peratus wilayah tersebut termasuk bandarnya mengalami kelumpuhan elektrik sehingga 55 peratus.
Sejak Sabtu lalu Semenanjung Gaza sudah gelap gelita kerana tidak ada aliran elektrik.
Hanya satu janakuasa elektrik tersebut untuk aliran elektrik di Semenanjung Gaza dan ia pernah diserang oleh Israel pada Jun 2006. Sementara wilayah selatan Semenanjung Gaza mendapatkan bekalan elektrik dari Mesir yang hanya membekalkan 20 megawatt.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP