Rakyat Malaysia miskin dalam negara pengeluar minyak

>> Rabu, Mei 07, 2008

MALAYSIA mendapat keuntungan besar bila mengimport minyak jenis lain harganya lebih rendah untuk kegunaan tempatan berbanding petroleum Malaysia bermutu tinggi yang dieksport dengan harga tinggi.

Jadi bagaimana kita tidak boleh turun harga minyak? Kenapa pula negara boleh bangkrap kalau kita turunkan harga minyak kalau jualan minyak kita cukup menguntungkan.

Rakyat juga mempersoalkan ke mana pergi RM500 bilion duit keuntungan Petronas hilang.

Audit Petronas tidak perlu dibentangkan di Parlimen dan Petronas hanya bertanggungjawab pada Perdana Menteri.

Audit Petronas tidak pernah dibentangkan secara rasmi. Ini menyebabkan Petronas menduduki tangga tercorot daripada 15 syarikat minyak dan gas dunia dalam satu kajian 'World's Most sustainable And Ethical Companies'.

Kajian ini dijalankan oleh Management and Excellant, syarikat perunding gas dan minyak di Sepanyol. Dalam kajian itu, Petronas mendapat 20.15% berbanding Shell 89.01%.

Dalam pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah mengarahkan harga petrol di negara itu dikurangkan sehingga lebih daripada 30 peratus daripada 90 halala (90 sen) kepada 60 halala (60 sen) seliter sebaliknya Malaysia naik herga petrol, diesel dan gas.

"Bagi meningkatkan taraf hidup rakyat dan untuk kebaikan awam, kami mengarah harga seliter minyak petrol untuk pengguna diubah kepada 60 halala berbanding 90 halala," kata Dikri Diraja.

Menurut dikri itu, harga petrol 91 oktana untuk pengguna diturunkan daripada 82 sen kepada 60 sen seliter manakala harga petrol 95 oktana akan diturunkan daripada 1.02 riyal kepada 75 sen. Raja Abdullah memotong harga minyak diesel daripada 37 sen kepada 25 sen seliter.

Sementara itu, berikut perbandingan harga minyak dengan negara lain:

Harga petrol di Norway adalah 4.6 kali lebih mahal berbanding harga petrol di Malaysia, tetapi secara purata pendapatan rakyat Norway adalah 11.1 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Harga petrol di Belgium adalah 3.2 kali lebih mahal berbanding Malaysia, tetapi secara purata pendapatan rakyat Belgium adalah 6.9 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Harga petrol di Hong Kong adalah 3.3 kali lebih mahal berbanding Malaysia tetapi purata pendapatan rakyat Hong Kong adalah 4.8 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Harga petrol di United Kingdom adalah 3.1 kali lebih mahal berbanding Malaysia tetapi secara purata pendapatan rakyat UK adalah 7.2 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Harga petrol di Jepun adalah 2.7 kali lebih mahal berbanding Malaysia tetapi secara purata pendapatan rakyat Japun adalah 7.4 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Harga petrol di Itali adalah 3.0 kali lebih mahal berbanding Malaysia tetapi secara purata pendapatan rakyat Itali adalah 5.9 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Harga petrol di Australia adalah 1.8 kali lebih mahal berbanding Malaysia tetapi secara purata pendapatan rakyat Australia adalah 6.4 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

Sebaliknya berbanding negara pengeluar minyak besar dunia:

Harga petrol di Kuwait dan Arab Saudi adalah 0.5 (separuh) berbanding harga petrol di Malaysia manakala secara purata pendapatan rakyat Kuwait dan Arab Saudi adalah 3.6 dan 1.9 kali lebih tinggi berbanding rakyat Malaysia.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP