Kerajaan perpaduan bukan bekerjasama dengan Umno

>> Isnin, Jun 08, 2009

Ia suatu yang berbeza dan amat jauh brbeza. Ia bukan kerjasama dengan Umno tetapi ia sebuah kerajaan yang menggabungkan semua parti politik.
Jauh sekali tanggapan ramai yang mengatakan PAS mahu meninggalkan orang Cina dan India setelah masyarakat ini rapat dengan PAS.
Malah amat jauh tanggapan ramai mengatakan PAS mahu meninggalkan PKR atau DAP.
Ia sebuah kerajaan perpaduan yang masih perlu banyak dibincangkan.
Malah ia akan melibatkan semua parti politik dan tidak ketinggalan PKR dan DAP.
Ia dalam satu gabungan semua parti politik dan Perdana Menterinya adalah daripada parti yang tinggi atau majoriti dan pengagihan menteri mengikut banyak dan sikit kerusi yang dimenangi oleh parti politik.
Pembangkang tidak lagi wujud luar kerajaan tetapi dalam kerajaan. Jika ada satu masalah contohnya mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ia akan dibahaskan semua parti dan pengundian dibuat mengikut prinsip dan pendapat ahli parlimen atau mewakili parti mereka. Mereka tidak terikat dengan keputusan kerajaan.
Kalau selama ini ahli parlimen BN akan undi kerajaan kerana ia penyokong kerajaan. sebaliknya dalam kerajaan perpaduan kalangan ahli parlimen yang tidak setuju dengan ISA bolh mengundi sokong pembangkang.
Mungkin ini satu idea yang sukar sebab itu Umno terpaksa mengkaji terlebih dahulu untuk menerima kerajaan perpaduan. Begitu juga dengan DAP dan parti lain.
Ia satu idea, konsep dan gagasan yang menarik untuk dibincang dan dibahas. Jangan kepala kita dipenuhi sentimen PAS nak kerjasama dengan Umno.
Terbuka sikit fikiran kerana ia adalah keputusan Majlis Syura bukan rekaan Abdul Hadi dan lain-lain pemimpin sahaja.
Kalau mereka mendengar ucapan gulung Datuk Harun Taib dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi kita rasa orang PAS tidak bertelagah.
Sebaliknya orang PAS dia dengar sebelah pihak tidak dengar apa kata pemimpin.
Mereka hanya baca melalui blonggers yang banyak buat tafsiran sendiri.
Mereka hanya baca melalui media tidak dengar apa kata pemimpin. Jika begini sikap kita adilkah kita untuk menghukum pemimpin kita.

1 comments:

Tanpa Nama,  8 Jun 2009 pada 8:07 PTG  

helah cakap macam keling hadi tu..

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP