Pemerhati dihalau dengan 1001 arahan berubah-ubah

>> Jumaat, Jun 12, 2009

Tulisan ini patutnya ditulis awal kerana sangkakan ada sahabat yang komplen tentang muktamar PAS yang berlangsung minggu lepas.
Oleh kerana ramai sangat yang memuji Muktamar PAS Ke 55, terutama media mungkin kerana makan dan minum disuap, maka sepatutnya ada juga seranah dengan muktamar tersebut.
Orang bahagian bawah stadium mungkin tiada masalah untuk berbangkit. Apa tidaknya baru nak komplen tiba-tiba datang air siram anak tekak diam la dia. Nak komplen lagi tiba-tiba disumbat mulut dengan roti, lenalah dia.
Jadi orang bawah lena sedangkan mereka tidak sedar kawan lain dalam satu kapal sedang meleiup nak tebuk kapal tetapi bersabar fikirkan nasib orang bawah yang keletihan bermuktamar.
Orang pemerhati ini sentiasa kena halau. Malah jadi alat percubaan kepada arahan-arahan pihak pertugas muktamar yang pakai baju putih campur hitam macam kucing bertompok tu.
Pada hari pertama muktamar masuk ke stadium lancar tetapi oleh kerana satu sahaja pintu dibuka maka laluan jadi sesak.
Apa salahnya kalau dibuka laluan belakang atau sebelah satu lagi sekurang-kurangnya peniaga belakang boleh bernafas sudahlah satu tapak sewa RM800. Ramai yang mengadu mereka kerugian kerana tiada ramai pelanggan.
Orang ramai tertumpu hanya dibahagian depan kerana pintu dibuka sebelah sahaja. Sedangkan pemerhati beribu-ribu mula pintu jadi tempat sesak.
Masuk sebelah petang arahan terhadap pemerhati sudah jadi lain. Pemerhati sudah jadi bahan exsperimen. Jadi bahan kajian mereka sama ada lancar atau tidak.
Esoknya pada hari kedua arahan berubah lagi. Tempat duduk muslimat tak boleh diduduki lelaki.
Kita setuju la tu tapi yang nanya pemerhati ini jadi bahan kajian. Sekejap arahan di sini sekejap arahan di situ. Kenapa tidak dibuat kajian awal. Ada petunjuk awal. Baru pemerhati menghormati dan ada rasa dihormati.
Sebaliknya bila sudah duduk dihalau ke tempat lain. Tidakkah itu menyakiti pemerhati.
Sepatutnya muktamar biar terancang dari awal lagi supaya orang tidak lihat setiap hari ada 1001 arahan baru.
Boleh memeningkan kepala dan sakit hati. Ini yang menyebabkan boleh jadi gaduh wahai petugas yang tolol dan bangan.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP