Nanti ada yang panggil mufti rasuah

>> Khamis, Februari 12, 2009

Memang mufti di negeri yang tidak dipanggil emas ni tinggi ilmunya. Selain daripada mufti perlis mufti perak juga antara yang aktif dalam berpendapat.
Tetapi satu perkara yang kurang pada mufti perak ni ialah kurang pengkajian dalam ilmunya. Pasal tu cukup mudah nafsu mengatasi ilmunya.
Sebab itu para mufti ni dingatkan sebelum membuat keputusan mengkaji duhulu perkara yang hendak diputuskan atau dihukumkannya.
Diambil contoh arak semua ulama berpendapat haram. Ini sudah tidak dipertikaikan lagi. Tetapi bila datang air tapai ulama kena mengkaji air tersebut dahulu sebelum diketogerikan haram.
Sebab itu kita lihat mufti negara kita dah hebat dengan ilmu tetapi yang kurang pada mereka dalam bidang kajian baik mengkaji ilmu dan perkara yang baru. Barang kali mufti kita sudah lena dengan makan kenyang ditambah bersuap.
Kita pun hairan Mufti Perak ni kata rakyat kena terima qada dan qadha. Apakah rakyat perak sudah lawan takdir Allah. Apakah Allah tidak mentakdirkan Nizar seorang yang masih sah Menteri Besar dan seorang yang akan memperjuangkan hak beliau.
Apa yang jelas memang Allah mentakdirkan Mufti Perak menyokong kerajaan rasuah dan kerajaan yang naik tanpa mengikut peraturan dan undang-undang.
Kalau ada trafik light tetapi pengguna tidak ikut trafik light apa akan jadi? Jawablah Mufti. Budak kecil pun boleh jawab ni.
Satu perkara besar yang mufti kena ambil tahu perak tu negeri demokrasi jadi siapa yang layak menjadi ketuanya kena lah keputusan demokrasi. Serah pada rakyat buat pilihan.
Saya tahu mufti ni suka dengan kerajaan baru sebab ramai nya orang Islam. Tetapi mufti kena ingat mana lebih baik orang Islam berkualiti dengan berkuantiti.
Orang Islam Umno ini hanya berkuantiti tetapi dalam soal Islam hancur, musnah malah dalam beberapa perkara tentang Islam. Kata Ustaz Ismail Kamus `kan haru namanya'.
Kalau orang Islam tentang Islam itu dah memang dia bukan Islam tetapi kalau Islam kuantiti ni ikut sama jawabnya munafik la.
Walaupun sedikit tetapi berkauliti macam Hamas sedikit tetapi Islam berkualiti dan sanggup berjuang mempertahankan Islam. Begitu juga dengan PAS sedikit tetapi berkualiti. Siapa sangka PAS menang hanya enam adun paling sedikit dalam pakatan rakyat tetapi boleh jadi mb kat Perak. Itulah takdir Allah. Apakah mufti tidak percaya? Saya harap tulisan saya ada yang lapor kat mufti kesayangan kita ni

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP