Satu kapal dua kepten

>> Selasa, Februari 10, 2009

Pening rakyat Perak gara-gara ketidaksabaran pengerusi Umno Perak baru, Datuk Najib mahu rampas kuasa di Perak.
Cara rampas kuasa beliau sudah tidak ikut saluran yang betul. Kalau negara sudah ikut demokrasi maka hendak jatuhkan kerajaan yang menang melalui demokrasi kena juga melalui demokrasi. Apa guna Dewan Undangan Negeri. Baik tidak payah dibuat dewan tersebut. Tidak payah lagi panggil dewan itu mulia.
Malaysia tempat menentukan demokrasi ialah Parlimen dan Perak pula Dewan Undangan Negeri. Kalau monarki dulu memang tidak ada dewan tersebut. Jadi boleh lah orang duduk atas tahta tu main arah je.
Jadi sabar la najib patutnya kamu tunggu sidang dewan tu bulan empat ni. Bukan main pakai redah je. Ikut saluran, ikut undang-undang. Guna dewan tu untuk menjatuhkan kerajaan pakatan rakyat. Kitakan dah ada pengalaman di Terenganu dulu masa kerajaan PAS menteri besarnya Daud Samad. dijatuhkan melalui undi tidak percaya di dewan.
Tu la cara demokrasi nak jatuhkan kerajaan. Ikut majoriti. Kalau kamu dah rasa majoriti apa nak takut. In disebabkan kamu maka ada dua menteri besar. payah. mana satu betul ni. rakyat jadi keliru kerana kamu. rakyat berpecah kerana kamu. rakyat berdemo membantah kerana kamu. Apa la kamu najib bikn susah orang Melayu. buat malu Melayu. Ikut nafsu tak ikut undang-undang.
Kalau bapak Najib dulu pandai beli speaker kelantan hendak jatuhkan kerajaan pas di kelantan tahun 60 an dulu. Patutnya Najib lebih tera dari bapak dia. Bukan jadi koman daripada bapak dia. Najib patut beli menteri besar Nizar. Baru la kerajaan tu betul-betul lingkup.
Tapi walaupun bapak Najib dia pandai tapi dia tidak berjaya jatuhkan kerajaan PAS Kelantan. Najib ni rupanya hebat juga boleh jatuhkan pakatan rakyat dalam masa beberapa hari saja. Macam ada bomoh yang beri laluan mudah. Atau pakaran rakyat barangkali lupa sejarah tida berjaga-jaga dengan umno ni yang boleh ugut dan beli. Ini sejarah dahulu kala lagi ni.
Patutnya pakatan rakyat kena ingat bukan dalam masa pilihan raya sahaja kena jaga calon tetapi dalam saat macam ni pun kena jaga daripada dibeli dan diculik. Ya la anak muda mana tahu tahun 60 an dulu. Itu cerita lama yang boleh dibaca je. Tetapi sekurang-kurangnya ini beoleh ddijadikan pengalaman.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP