Tergelak bila Mahathir pun keliru senario Perak

>> Selasa, Februari 24, 2009

Che Det menulis tentang senario Perak. Kita orang awam ni nak tergelak juga apa yang berlaku di Perak. Apa tidaknya Menteri Besar baru, Zambry pun tak tahu kedudukan dia dalam Dewan Undangan Negeri (Dun).
Kalau ikut yang berkuasa di Dun masih lagi Speaker yang ada sekarang. Umno belum boleh tukar lagi Speaker yang ada kerana Dewan belum lagi bersidang.
Pemerhatian saya pun sama dengan Mahathir sama ada dalam Dewan, Menteri Besar dahulu, Datuk Seri Nizar masih duduk kerusi dia? Kalau dia duduk di kerusi asalnya bermakna MB baru tetap duduk di kerusi pembangkang. Sama ada Zamry tukar dengan Tajol Rosli itu kita tidak tahu? Kalau Tajol mahu menghormati Zambry dia bagi tempat duduk dia kepada Zambry.
Jadi tetap rupanya Zambry duduk masih dok pembangkang. Tapi tak tahu kita kalau Speaker arahkan petugas dewan alihkan tempat duduk Zambry ke tempat Menteri Besar. Tapi takkan Speaker nak buat macam tu.
Apa yang menjadi masalah besarnya pegawai dewan tidak mahu mematuhi arahan Speaker. Ini bermakna kuasa ada pada Speaker tetapi pada pelaksanaannya tidak ada. Ini tambah celaru. Pegawai pun ikut celaru.
Kalau sudah jadi macam tu mungkin Nizar diarah polis dan askar diraja duduk kerusi pembangkang. Tambah lucu lagi pembangkang lebih ramai daripada Adun kerajaan baru yang dikatakan haram. Ini kerana Adun Behrang dan Changkat Jering dan satu lagi Adun bekas DAP atau Timbalan Speaker tidak boleh masuk dewan kerana telah letak jawatan. Jadi masing-masing pembangkang dan kerajaan haram baru kerusinya sama banyak.
Jadi macam mana lah raja bijaksana kata lebih Adun BN. Budak darjah satu pun tahu seri. Bila seri Umno tidak boleh jatuhkan kerajaan pakatan rakyat.
Isu baru pulak MB dan Exco kena gantung hadir sidang dewan. Kalau ikutkan aniaya kawan kita ni tetapi dah buat jahat tak nak ikut undang-undang dan peraturan maka nasib kamu la kena hukuman.
Kalau mereka ni tak boleh masuk dewan lagi teruk ramai pakatan rakyat daripada kerjaaa haram. Tetapi pegawai kerajaan dan polis mungkin guna kuasa supaya Zambry and the gengnya dapat masuk dewan. Bagaimana pun ia tetap bercelaru kerana kuasa masih ada pada Speaker. Spekaer boleh buat dewan tidak akan bersidang selagi yang digantung itu mengacau dewan. Lagi dua kali hina Zambry and the geng.
Tetapi kalau keadaan berterusan baiklah Speaker tangguhkan dewan tunggu je la tidak sidang selama enam bulan automatik bubar dewan. Maka baiklah kita selesaikan sahaja melalui pilihan raya baru kerajaan dapat memerintah tanpa gangguan politik mana-mana pihak yang menjadi pembangkang.
Kalau Umno kalah tetap meneruskan rancangan jahatnya maka sahlah Umno dah memang kerja dia jahat dan layak dipanggil penjahat.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP