Tidak lapor ke FRU tembak orang

>> Isnin, September 10, 2007

SEPATUTNYA dalam laporan akhbar keutamaannya dua cedera ditembak sebalik etika kewartawan diletak belakang kerana kepentingan pihak pemerintah maka laporannya dibuat 500 orang merusuh.
Siapa yang merusuh? Tajuk akhbar melaporkan jauh daripada tentang kejadian sebenar di Batu Buruk, Kuala Terengganu. Orang ramai mahu ke Batu Buruk kerana ada ceramah anjuran Bersih. Tidak ada rusuhan. Orang Terengganu dengan stail berkain pelikat menunggang motorsikal untuk ke tempat ceramah. Ini dah budaya orang Terengganu hendak pergi dengar ceramah.
Sebaliknya dituduh orang ramai ini bawa senjata dan bom buatan sendiri. Setahu orang Terengganu mendengar ceramah tidak payah bawa bom atau senjata. Dan mereka ini memang tidak bawa apa-apa senjata kecuali yang tidak boleh buang. Senjata itupun tidak diguna sembarangan nanti kena hudud. Lainlah kalau Umno.
Dilaporkan juga akhbar dan alam siber anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dipukul orang ramai mungkin ada kebenaran tetapi laporan tersebut tidak menceritakan bagaimana anggota tersebut bergitu ghairah mengejar orang ramai dan cukup seronok menghayung belantan memukul orang ramai.
Beliau tidak sedar yang dia terpisah daripada kumpulannya. Dalam masa ghairah memukul dan menghayun anggota tersebut terjatuh. Orang yang kena pukul bertindak balas. Mungkin kerana terdesak beliau melepaskan tembakan.
Cara dia menghalau dan menghayung belantan seolah di depannya itu anjing kurap. Kalau babi barangkali anggota ini tidak berani pukul. Mungkin babi kejar dia balik. Pasal tu pukul 4.30 mereka cabut lari tetapi babi tidak apa-apa kat Melaka.
Menurut saksi tempat kejadian bukan satu tembakan bahkan ada yang dengar sampai lima tembakan. Kalangan orang ramai yang tidak bersenjata ini cedera teruk terkena tembakan dileher dan dada. Tubuh babi lebih mulia daripada tubuh manusia. Tubuh babi tak terusik, langsung tidak terguris dalam operasi populasi babi di Melaka.
Sementara parti pembangkang PAS dan PKR mendakwa, polis telah bertindak ganas, termasuk menembak peluru hidup, untuk menyuraikan satu ceramah di Pantai Buruk, Terengganu lewat malam, Sabtu lalu. Sumber parti itu memberitahu, dua orang cedera parah akibat terkena tembakan.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP