AS marah Israel import pistachio secara senyap dari Iran

>> Rabu, Jun 18, 2008

AMERIKA Syarikat menuding sekutunya, Israel telah melakukan transaksi perdagangan dengan musuh mereka, Iran secara senyap. Hal itu cukup membuat AS marah hingga merasa perlu menyampaikan surat rasmi diplomatik pada pemerintah Israel.
"Saya menulis surat untuk meminta perhatian anda atas isu yang sangat mengganggu, tentang import pistachio secara gelap dari Iran ke Israel, " kata Duta Besar AS, Richard H. Jones dalam surat yang dikirimnya ke Menteri Kewangan Israel, Ronnie Bar-On, seperti dilapor Ynet.
Import sejenis kacang dari Iran ke Israel itu dianggarkan bernilai 20 juta dollar. Menurut Jones, tindakan ini dianggap melanggar peraturan Israel sendiri yang melarang hubungan dagang dengan musuh mereka. Ia menuduh Israel menggunakan kaedah perdagangan dengan Turki untuk menutup import pistachio dari Iran.
"Hanya AS yang memiliki akses bebas cukai ke pasar Israel di bawah Perjanjian Perdagangan Bebas. Sedangkan produk Iran dilarang berdasarkan undang-undang perdagangan dengan pihak musuh, " ujar Jones.
Menurut sesawang Ynet, meskipun hubungan AS-Israel sangat erat, produk pistachio berasal AS hanya lima peratus dari jumlah keseluruhan produk itu dipasaran Israel. Israel adalah salah satu negara pengguna terbesar produk pistachio. Negara Zionis Yahudi mengimport pistachio selain dari negara AS dan juga dari Turki yang memenuhi 83 peratus pengguna pistachio di Israel.
Dalam suratnya, Duta Besar AS mendesak Menteri Kewangan Israel untuk mematuhi peraturan perdagangan dan menawarkan beberapa inisiatif untuk membantu Israel dalam persoalan itu. AS antara lain menawarkan bantuan kepakaran bagi para petugas cukai Israel agar boleh mengenalpasti pistachio asal Iran.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP