Hamas ingatkan bahaya meneruskan rundingan dengan Israel

>> Isnin, Jun 09, 2008

Semenanjung Gaza-Palestin: Jurucakap Hamas, Sami Abu Zuhri menegaskan pihaknya memberi peringatan kepada golongan Ramallah, bila mereka tetap menjalin pertemuan yang berterusan dengan pihak Israel, ketika Zionis itu mengancam akan menghancurkan Gaza dan meluaskan wilayahnya.
Dalam kenyataan akhbar kepada Infopalestin hari ini (9 Jun) Abu Zuhri berkata: "Pertemuan yang akan diadakan antara pihak Palestin, Amerika Syarikat dan Israel minggu depan di al-Quds, pihaknya menganggap ia diadakan untuk menutup tindakan kejahatan Israel.
Dengan ini Hamas tetap menolak. Pertemuan itu semacam hanya melindungi kejahatan Israel dalam usahanya menjajah dan merampas wilayah Palestin," ujarnya.
Hamas juga mengingatkan, tentang politik yang dijalankan juru runding Palestin terhadap hak-hak peraturan rakyat, terutama hak kembali dan pemilikan al-Quds.
“Kami tegaskan, tidak ada perundingan bila bersangkut mengenai hak-hak Palestin,” ujar Abu Zuhri.
Sebelum itu juru runding Palestin, Shaeb Uraiqat mengungkapkan, pertemuan Palestin, Amerika dan Zionis akan diadakan pada 16 Jun minggu depan di Al-Quds.
Pertemuan ini akan dihadiri Setiausaha AS, Condoleezza Rice yang akan bertemu terlebih dahulu dengan Abbas pada Kamis 15 Jun ini dalam kunjunganya ke kawasan tersebut.
Uraiqat menyatakan, dalam pertemuan itu akan dibahas tentang perkembangan proses perundingan Palestin-Israel yang dikemukakan delegasi pemerintah, Ahmad Qurey yang mengatakan: "Kalau tidak ada mukjizat, mustahil tercapai kesepakatan hingga akhir tahun ini."
Sementara itu, sumber Palestin menyatakan, kekawatirannya bila AS dan Israel kembali menekan Mahmud Abbas berkaitan dialognya dengan gerakan Hamas.
Israel dijangka akan menimbulkannya berulang kali seperti yang dilakukan sebelum ini. Ia beralasan, Israel sebelum ini menekan Mahmud Abbas ketika Abbas mahu melakukan dialog dengan Hamas dan memutuskan untuk meninggalkan Israel.
Pada ketika itu, AS tampil mendekati Abbas dan menekan agar Abbas mengisolasi Hamas dan tidak mengadakan hubungan apa pun dengan gerakan itu.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP