Bola dilanda kroni?

>> Isnin, Julai 30, 2007

Pemain tertekan satu setengah jam terasa 10 jam dalam perlawanan riwayat terakhir
Oleh Adnan Ibrahim
ROMBAKAN besaran dalam persatuan bola sepak negara perlu dilakukan jika sekiranya Malaysia mahu mengembalikan era keagungannya seperti tahun 70 an dan awal 80 an.
Ini kerana ada pihak berpendapat bahawa bermula liga profesional diperkenalkan dalam arena bola sepak Malaysia sejak itulah pasukan kebangsaan mula merudum.
Liga profesional memberi kelebihan kepada pemain bola menikmati gaji secara kontrak dan ia dikatakan cukup lumayan untuk dibanding sebagai pemain dalam liga Malaysia.
Pendapatan tetap dan stabil ini menjadi rebutan kepada belia kerana itu timbul kroni atau kalangan yang rapat dengan pihak persatuan dan tertentu terpilih mewakili kelab atau persatuan bola sepak negeri untuk bermain dalam liga Malaysia. Kepandaian `membodek’ setengah pemain juga walaupun tidak berbakat juga dikatakan mendapat tempat dalam bola sepak negeri.
Sebaliknya mereka mempunyai bakat dalam bola sepak yang sepatutnya digilap sehingga cemerlang, terpinggir dan akhirnya negara kerugian apabila tiada bermain yang benar-benar berkebolehan serta berskil tinggi berada dalam kesebelasan pemain.
Pada era kegemilangan bola sepak Malaysia, pemain tidak bergaji kerana itu tidak berlaku kroni atau berkepentingan. Pemilihan pemain dibuat secara ikhlas berdasarkan bakat semulajadi mereka. Hasilnya negara mampu melahirkan pemain yang mempunyai skil tinggi berbanding sekarang.
Oleh yang demikian bukan sahaja Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sahaja yang perlu dirombak bahkan persatuan negeri juga perlu diambil tindakan serupa bagi memastikan mereka mampu melahirkan pemain berkualiti.
Banyak pihak telah mendengar sungutan belia bahawa terdapat pemain yang mempunyai bakat dan skil tetapi tidak terpilih mewakili negeri. Sebab itulah sebahagian mereka menyertai rancangan realiti sukan untuk membuktikan bakat mereka.
Bagaimanapun rancangan ini lebih bersifat komersil dan masa yang singkat sudah tentu sukar mengenal pasti mereka yang benar-benar berskil tinggi. Hanya melalui pembangunan sukan kerajaan boleh mengesan mereka ini diceruk-ceruk kampung.
Sehubungan itu dalam perlawanan terakhir menentang Iran, pemain Malaysia yang sudah terkeluar daripada saingan sepatutnya boleh bermain cantik dan releks sebaliknya truma 10 gol menyebabkan permainan mereka amat tertekan. Perlawanan berlangsung selama satu setengah jam itu terasa amat panjang seperti 10 jam.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP