Hishamuddin membentuk pemuda ganas

>> Selasa, Julai 24, 2007

Oleh Adnan Ibrahim
DALAM kempen pilihan raya kecil Ijok, kita dapat lihat pemuda Umno begitu agresif sehingga mengwujudkan suasana tegang dan ketakutan orang awam di sini. Lagak Khairy Jamaluddin dan pemuda gempur mengwujudkan budaya `siapa kuat aku berkuasa’.
Manakala pula mengwujudkan budaya kemewahan dan material. Boleh beli apa sahaja. `Siapa kaya dia berkuasa’.
Umno boleh beli pengundi Ijok dengan RM2 ribu atau lebih. Umno juga boleh beli petugas Parti Keadilan Rakyat (PKR) sehingga RM1 ribu. Bagi Umno kuasa boleh dibeli. Sebab itu kita tidak hairan dalam negara ini semua boleh dibeli dengan wang kerana Umno telah mendidik rakyat sedemikian rupa.
Jadi tidak hairan kalau kita dengar ijazah boleh dibeli. Phd boleh dibeli. Doktor pun boleh beli. Malah pangkat juga kemungkinan boleh dibeli.
Pemuda Umno pula membentuk anak muda dengan gaya samseng. Melintas sahaja boleh pukul. Orang bantah dengan hujah dibalas dengan kayu pemukul, dengan penumbuk dan buku lima. Tidak boleh ditegur naik penampau. Cukup samseng. Seolah tidak ada undang-undang. Kata bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, `undang-undang rimba’.
Mereka timbulkan suasana cukup gerun. Orang kampung tengok ketakutan. Ceramah PKR dikacau. Mereka boleh arahkan penceramah PKR berhentikan ceramah. Kalau tidak ikut arahan mereka, bergaduh. Pukul, tumbuk, sepak, terajang semua lengkap ada pada pemuda Umno.
Mana ada pemuda Umno masuk hospital kena pukul tetapi yang ada ialah orang PAS dan PKR. Empat orang PAS dimasukkan ke hospital kerana dipukul 20 pemuda Umno. Orang lain tidak berani hendak tolong kerana terlalu samsengnya Umno. Malah polis pun tidak berani bertindak kerana ganasnya Umno.
Kita tidak tahu siapa yang ajar pemuda Unmo sehingga sanggup begitu sekali pukul orang sedangkan mereka rakyat Malaysia tinggal dibawah berpelembagaan. Masing-masing ada kebebasan hak keselamatan keatas tubuh badan mereka bukan mahu dibelenggu pemuda Umno.
Apa yang jelas Ketua Pemudanya, Datuk Hishamuddin Hussein sering kali keluarkan keris. Apakah budaya ini telah menjadi ikutan pemuda Umno. Begitu juga dengan gaya samseng Khairy.
Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang ketika membahaskan Perbekalan Tambahan di Dewan Rakyat, cuba menegur tingkah laku Hishamuddin yang sering membuka keris.
Kita pun lihat budaya ini bukan satu yang baik. Sebaiknya Hishamuddin membuka al-Quran membentuk pemuda Umno bagi menghayati amanah Allah atas dunia ini.
Bukan menjadi samseng tidak menentu. Melintas sahaja pukul tanpa ada usul periksa. Silap sikit pukul sedangkan kesilapan itu hanya perkara kecil.
Bentuklah pemuda yang sabar bukan pemuda yang pungoh, menerkam tidak tentu pasal. Kalau kita kuat dan kaki pukul, cuba kita fakir sampai saat nanti kita lemah dan orang pula boleh pukul kita. Kalau kita kuat keluarga kita tidak semua kuat. Bagaimana perasaan kita kalau keluarga kita kena pukul.
Jadi sebaiknya didik jiwa pemuda Umno supaya mencintai orang lain sayangkan orang lain sebagaimana sayangkan diri sendiri. Hanya ini boleh melahirkan insan yang mengambil berat masalah orang lain. Mengambil sikap ambil tahu halo rang lain demi kebaikan.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP