Kalau mahu jaga kesihatan rakyat, haramkan terus rokok

>> Rabu, Julai 04, 2007

Oleh Adnan Ibrahim

SAYA rasa Menteri Kesihatan, Datuk Dr Chua Soi Lek, perlu ikhlas mahu tangani rakyat negara ini bersih daripada rokok. Jadi langkah paling awal yang perlu diambil Soi Lek ialah jumpa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Ahmad Badawi.
Sebagai menteri bertanggungjawab dengan masalah penyakit rakyat dan sentiasa berpegang kepada prinsip mencegah lebih baik daripada mengubati jadi apa salahnya nasihatkan Pak Lah haramkan sahaja jualan rokok.
Selagi kita kempen itu kempen ini kempen `tak nak’. Akhirnya duit daripada cukai rokok pun habis tang tu juga. Kita penaik cukai rokok, duit habis mengalir kat kempen tambah kerajaan kena beli ubat kerana hendak jaga kesihatan rakyat yang ramai merokok.
Sakit paru-paru, sakit barah, sakit dada dan macam-macam lagi penyakit hingga dok jangkit ke anak bini kerana suami merokok. Ini tidak akan menyelesaikan masalah negara kerana tidak mahu mengambil pendekatan ikhlas menangani perokok.
Naik harga rokok memang Pak Lah untung duit kerajaan bertambah tetapi sedar ke karajaan bahawa secara tak langsung kerajaan restui penyakit timpa ke rakyat.
Orang dah gian rokok dia tidak kira harga naik. Yang dia berkira asal dapat hisap kerana bekalan rokok ada. Kalau rokok tiada, semua orang tidak hisap rokok. Jadi hendak mengecek rokok sebatang dengan kawan, kawan pun tidak hisap rokok. Masing-masing tidak boleh hisap. Jadi masing-masing boleh berhenti.
Tapi kalau rokok ada jual walaupun harga naik, yang mana tidak ada duit masih boleh minta dekat kawan sebatang. Lepas gian sekejap. Esok kalau tidak ada duit lagi hendak beli rokok, boleh cari besi buruk timbang jual.
Orang yang tidak ada duit hendak beli macam mana pun dia akan usaha cari biar sampai dapat lepas gian. Kes inilah yang menyebabkan berlaku kecurian dan seluk pokek, menipu dan lain-lain semata-mata hendak cari duit dapatkan rokok.
Bila bertambah masalah sosial yang salahnya siapa? Kerajaanlah kerana kesan sosial itu berpunca daripada menaikkan harga rokok.
Kerajaan juga kena ingat duit kita dapat cukai daripada hasil kemusnahan rakyat tidak berkat.
Sebab itu kerajaan perlu tengok sejarah Islam bagaimana Allah mengharamkan arak yang sebelum itu orang arak dok tonggang.
Bila dah tahu arak lebih banyak buruk daripada baik, Allah tidak arahkan nabi naikkan cukai, supaya kerajaan Muhammad.s.a.w. untung besar hendak bangunkan negara.
Tetapi Allah secara beransur dan bertoleransi mendidik umat Islam pada peringkat permulaannya hendaklah meninggalkan arak ketika hendak solat.
Begitulah seterusnya apabila didapati imam sahabat makin kukuh, Allah haramkan arak dan itulah yang menyebabkan tempayang arak pecah bertebaran kerana menyahut seruan Allah.
Umat Islam ketika itu boleh terima arahan haramkan arak, kenapa sekarang tidak boleh berlaku. Sebabnya ialah pemimpin ketika itu ikhlas bukan asyik hendak perkena rakyat. Mereka dididik sehingga kental imam walaupun tidak ada universiti.
Ini yang pelik sekarang banyak universiti tetapi masalah akhlak lebih teruk. Cuma tunggu masa sahaja lagi untuk sama macam negara Barat.
Jadi kita harap kerajaan haram terus rokok, jangan dok nak tuduh itu, ini. Hendak salahkan syarikat rokok pula bila mereka perang harga.
Satu lagi yang akan saya terima komen hasil daripada tulisan ini ialah kalau haram pun mereka boleh dapat rokok secara seludup.
Memang betul tetapi macam juga dadah masuk seludup hisap pun kena seludup. Macam juga arak orang Islam memang tidak minum. Cuma yang minum tu pasal dia rasa dia orang Barat.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP