Palestin aman dibawah Hamas jika tiada pengacau

>> Selasa, Julai 24, 2007

Oleh Adnan Ibrahim
DALAM pada Presiden Palestin, Mahmoud Abbas menubuhkan kerajaan darurat dengan memecat Hamas daripada kerajaan perpaduan Palestin, kumpulan Hak Asasi Manusia Antarabangsa melalui seorang aktivisnya, Raji Surani mengeluarkan kenyataan bahawa Palestin lebih aman dibawah Hamas.
Malah beliau berpendapat keputusan Abbas itu menyalahi peraturan dan undang-undang pemerintahan Palestin.
Katanya, apa yang diumum Abbas itu melanggar pasal 65,66,67 undang-undang dasar Palestin dan peraturan Parlimen. Oleh yang demikian Abbas seharusnya berdailog dengan Hamas bagi mengwujudkan keamaman.
Sebaliknya Abbas berkata beliau tidak akan berbincang dengan Hamas kerana menuduh kumpulan itu sebagai pengganas dan mahu membunuhnya.
Malah beliau secara terangan lebih suka berbincang dengan Amerika dan Israel bagi menyelesaikan konflik dalam negeri sendiri.
Hamas yang membuat tawaran berdailog ditolak Abbas mentah-mentah. Dalam pidato Abbas itu beliau mengkritik Hamas yang dinilainya menyerang simbol pemerintahan negara sejak mengambil alih pemerintahan di Gaza.
Abbas berkata kepada semua pemimpin Fatah di Tebing Barat bahawa tidak akan ada dialog dengan Hamas yang disebutnya sebagai `teroris pembunuh dan merancang membunuhnya.’
Hamas menguasai Semenanjung Gaza bukan baru malah sejak setahun setengah lalu selepas menang besar dalam pilihan raya. Sejak pemerintahan itu kumpulan hak asasi tersebut tidak menemui tindakan yang menyalahi peraturan antarabangsa.
“Tidak ada perubahan yang menyalahi peraturan berhubung dengan kebebasan awam. Gerakan Hamas adalah sebahagian daripada sistem politik Palestin yang memiliki ideologi dan pemikiran yang tidak menunjukan keburukan kepada kebebasan umum,” ujar Surani.
Malah Surani dilaporkan terkejut bila tiba-tiba terdapat kumpulan yang kembali mencetus suasana tidak aman di sini.
“Sejak tahun 1994 saya tidak menemukan kumpulan bersenjata yang jumlah menurun seperti keadaan sekarang,” katanya.
Ia juga menolak tindakan Fatah kerana melakukan kekerasan di Tebing Barat yang melanggar peraturan hak asasi manusia.
Kalau pertubuhan yang berkait dengan hak asasi merasa lebih senang dengan pemerintahan Hamas kenapa Fatah sengaja mencetus keadaan yang tidak tenteram di Palestin? Apakah Fatah dan Liga Arab mula curiga dengan kemampuan Hamas memerintah yang boleh mengembalikan keamanan di rantau itu atau mereka bimbang bahawa Islam akan menyinar di bumi Palestin?
Hamas dikatakan telah mengenal pasti mereka yang mencetus keganasan itu sehingga ada yang menganggap mereka ini lebih teruk daripada Israel kerana memainkan peranan daripada dalam bagi mencetus suasana yang tidak aman kepada rakyat Palestin.
Bagaimanapun dalam kes penangkapan yang dilakukan oleh gerakan Hamas mengikut peraturan dan membebaskan mereka setelah soal siasat dilakukan dan ini diakui oleh pertubahan hak asasi itu bahawa Hamas lebih menjaga hak awam.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP