Adakan dailog selesai gaji pekerja swasta

>> Jumaat, Ogos 10, 2007

Oleh Adnan Ibrahim
KERAJAAN mesti bersedia berdailog dengan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) bagi menyelesaikan masalah lima juta pekerja swasta masih bergaji bawah RM1,000 sebulan.
Sebaliknya tuduhan keatas MTUC bahawa ada `udang di sebalik batu’ tidak akan menghasilkan penyelesaian bahkan menaikan kemarahan orang ramai kepada kerajaan.
Baru-baru ini, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Abdul Rahman Bakar menuduh MTUC di Dewan Rakyat, berkata: “Saya nampak MTUC ada 'udang di sebalik batu', mungkin ada pemilihan tahun ini dan juga didalangi oleh parti politik pembangkang.
“Jangan hanya menuduh MTUC kerajaan pun ambil kesempatan dan menyogok rakyat apabila dekat pilihan raya. Pilihan raya kecil Ijok contohnya projek yang perlu siap lima tahun boleh siap sembilan hari. Ini kata-kata Menteri Kerja Raya, S Samy Vellu,” kata penghantar SMS ke Polemik.
Sudah sampai masanya orang Melayu kena pandai berpolitik. Jangan membiarkan kaum Cina sahaja cerdik mengambil kesempatan dalam pemerintahan negara. Seperti pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Dong Zia Jong, mengambil kesempatan menuntut beberapa keistimewaan pendidikan sekolah kaum Cina ketika menjelang pilihan raya umum 1999.
Akibat tekanan politik pembangkang terutama bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyebabkan Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad terpaksa menerima desakan Dong Zia Jong untuk mendapatkan sokongan.
“Saya rasa politik MTUC sudah peringkat `Wold Class’ tidak seperti Abdul Rahman dan Umno yang sering melaungkan `didalangi pembangkang’ seperti politik orang kampung,” tambah penghantar tersebut.
Abdul Rahman semasa menjawab soalan tambahan dari Lau Yen Peng (BN-Puchong) berkata, kerajaan perlu melihat kepada kemampuan majikan itu sendiri.
"Jika kita melaksanakan gaji minima, kemungkinan pelabur asing tidak akan datang ke Malaysia kerana antara faktor yang menyebabkan mereka berminat adalah kesesuaian gaji pekerja yang sederhana.
"Saya mengambil contoh sektor perkhidmatan pembantu rumah atau 'amah' yang mempunyai seramai 320 ribu orang. Jika mereka ditetapkan gaji minima sebanyak RM1200, bagaimanakah majikan yang berpendapatan berjumlah RM1000 atau RM2000 lebih mampu untuk menggaji amah ini? Sebab itu tuntutan yang dikemukakan tidak sesuai," katanya lagi.
Penghantar email turut mempersoalkan: “Apa yang ada udang? awak atau mtuc...gaji awak tu berapa kenapa nak banding dengan gaji kami yang cukup makan aje! Lagi satu mana ada majikan RM1000 - RM2000 ambil amah....
Awak tu naik jadi menteri dan dok kat parlimen atas undi sapa...jangan main api dengan rakyat terutama soal gaji. Silap-silap pilihan raya umum nanti ada balasan.”
Penghantar email yang lain pula berkata: “Sebagai pemerhati atas pagar. Saya memang tidak bersetuju dengan cadangan gaji minimum tersebut. Adalah tidak relevan sekiranya seorang amah tempatan bergaji RM1000, penyapu sampah di kilang bergaji RM1200 atau pun seorang budak pejabat bergaji RM1200.
Apa akan jadi kepada majikan yang keuntungan syarikatnya sekadar cukup bayar gaji sedia ada je. Apa yang penting ialah turunkan harga barang keperluan seperti petrol dan tol. Itu yang lebih sesuai.
Kalau gaji naik pun tapi harga barang keperluan juga tinggi maka ia tidak memberi apa-apa makna. Pi mai pi mai tang tu juga. Mungkin usaha MTUC sebenarnya nak desak kerajaan turunkan harga barang dan tol dengan cara mengusik golongan pelabur. agaknya la. Apa-apa pun syabas lah kepada MTUC kerana peka dengan nasib golongan tertindas.”

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP