Penguasaan kapitalis dalam kerajaan

>> Jumaat, Ogos 24, 2007

Oleh Adnan Ibrahim
BARISAN pembangkang dilihat tidak begitu optimis untuk mengambil alih kekuasaan pemerintahan Barisan Nasional (BN). Apakah ini berpunca daripada sikap rakyat seolah tidak mahu kepada perubahan pemerintahan? Mereka tetap mahukan kepimpinan kerajaan yang ada atau pembangkang tidak bersedia untuk memerintah negara?
Polemik mengajak anda menyelami kehendak rakyat dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang. Hantarkan 450 perkataan pendapat anda kepada e-mail nanbinjai@gmail.com, SMS 013-3354513 atau fax 03-40253307 dengan mencatatkan polemik.
Parti Keadilan Rakyat (PKR) antara yang bercita besar menukar pemerintahan sejak pilihan raya umum 1999. Kebanyakkan pemimpinnya pernah menerajui pemerintahan serta memiliki ahli yang tahu selok belok pentadbiran kerajaan menjadi sandaran rakyat yang mahukan perubahan.
Bagaimanapun harapan tinggi tidak menjadi kenyataan dalam pilihan raya umum pada tahun tersebut. Ia seumpama cerita lalu berulang kembali dimana Parti Semangat 46 gagal pada 1990. Selepas pilihan raya 1995 politik negara memperlihatkan kepimpinan parti pembangkang yang tidak ada prinsip dan mudah dibeli. Ia turut diikuti ahlinya.
Keadaan itu mula hampir sama berlaku dalam PKR apabila berita ahlinya keluar parti sering terpapang di akhbar. Apabila prinsip perjuangan pemimpin mudah tergadai dan kemudian diikuti ahlinya maka hilanglah keyakinan rakyat.
Akhirnya rakyat hilang kepercayaan. Jika penilaian ini diambil kira maka peluang pencapaian pembangkang untuk lebih baik dalam pilihan raya umum lalu mungkin tidak tercapai.
Suasana politik sekarang cukup tidak mengizinkan pembangkang untuk menang. Ini berdasarkan kepada pengalaman pilihan raya yang lalu. Momentom politik Malaysia masih belum menampakkan kegembiraan kepada pembangkang. Ia sepi, tidak membahang.
Kenapa ini berlaku? Apakah kerana dalam perlahan ada sesuatu yang luar biasa pada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sehingga mampu menyejukkan politik yang cuba dipanaskan pembangkang melalui isu hangat diperkatakan terkait dengan pemimpin negara terutama Timbalannya, Datuk Seri Najib Razak.
Begitu juga isu rasuah walaupun melibatkan berprofil tinggi tetapi seolah menjadi tidak bermaya. Tidak ada kepimpinan yang mampu mengcungkil rakyat supaya bangun menuntut pemimpin rasuah dibicarakan.
Apakah budaya jangan dengki kejayaan seseorang walaupun dari mana datangnya sumber kekayaan atau halal haramnya sudah dipasak betul-betul oleh Umno kepada orang Melayu?
Penguasaan golongan kapitalis dan konglomorat dalam kerajaan sehingga mampu membeli undi setiap insan menjadikan politik Malaysia amat tidak bebas. Golongan rakyat yang mahukan perubahan dinafikan masyarakat kaya raya ini. Ia melahirkan sistem demokrasi yang cukup tidak adil.
Seperti piket Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pada Rabu lalu mewakili lebih 5 juta pekerja yang bergaji bawah paras kemiskinan seperti dipandang sepi oleh kerajaan.
Kalau di negara barat golongan ini boleh menggugat kerajaan tetapi tidak di Malaysia. Ini membuktikan ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem demokrasi Malaysia. Tidak ada kebebasan.
Memandangkan demikianlah barisan pembangkang menuntut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melaksanakan pilihan raya secara adil. Salah satunya SPR kena menerima celup dakwat pada jari yang telah diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan ia boleh digunakan dan tidak melanggar hukum syarak. Itu adalah sebahagian syarat yang diminta pembangkang menuntut pilihan raya bersih.
Pengerusinya, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkata keputusan itu dibuat berdasarkan penjelasan dan hasil kajian yang dijalankan oleh Jabatan Kimia dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP