Hamas masih berpengaruh

>> Jumaat, Ogos 10, 2007

Oleh Adnan Ibrahim
RAKYAT Palestin tetap mempercayai Hamas sebagai organisasi yang boleh membawa kesejahteraan dan kebaikan kepada mereka dalam berdepan dengan Israel dan keamanan negara.
Ini merupakan rumusan banyak pihak berhubung hasil kaji selidik CNN di Palestin yang menunjukkan 52 peratus atau 4,807 orang memilih Hamas sebagai pertubuhan yang boleh dipercayai berbanding Fatah dan parti lain.
Sebanyak 17 peratus atau 814 responden sahaja yang memilih Fatah. Agak mengejutkan juga, ada 28 peratus atau 1,346 orang responden yang menyatakan tidak mempercayai sesiapa pun dalam masalah yang mereka alami di Palestin.
Sedangkan parti selain Fatah dan Hamas, disebutkan hanya dipilih 3 peratus responden atau 127 orang.
Hasil selidik itu menunjukkan rakyat Palestin masih memberi sokongan kepada Hamas walaupun Presiden Mahmud Abbas mengenakan tekanan dan menyingkirkan kerajaan tersebut.
Keputusan itu mengejutkan banyak pihak terutama Barat kerana ia menunjukkan seolah tindakan Abbas tidak memberi kesan.
Hamas memenangi pilihan raya 2006 tetapi kerajaan itu disingkirkan oleh Abbas dan golongan Fatah yang mahu menguasai Palestin.
Selidik itu turut mendedahkan para responden yang ditemui juga menjangkakan akan ada pemisahan Palestin iaitu Semenanjung Gaza yang dikuasai Hamas dengan Tebing Barat yang dikuasai Fatah.
Sementara dalam satu laporan lain, jurucakap gerakan Hamas, Fauzi Barhum menyeru pejuang mujahidin di Tebing Barat tidak menyerahkan senjata mereka kepada arahan gencatan senjata oleh Abbas.
Beliau menyifatkan arahan tersebut merupakan konspirasi pihak tertentu yang mahu pejuang meletakkan senjata dan akhirnya memerangkap umat Islam.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP