Pilihan pemain terbuka

>> Jumaat, Ogos 17, 2007


Oleh Adnan Ibrahim

LUAHAN beberapa pemimpin sukan berhubung bola sepak liga profesional Malaysia supaya kembali kepada semi-pro atau amatur membayangkan kebenaran dakwaan Siasah bahawa bola sepak negara dilanda kroni yang sukar diatasi hingga menyekat kelahiran pemain yang benar-benar berbakat sepatutnya bermain peringkat negeri mahupun kelab.

Persoalannya, kenapa kelemahan dan kronisme yang melanda persatuan bola sepak sebaliknya yang menjadi mangsa dipersalahkan dan cubaan menutup `periuk nasi’ pemain? Sudah tentu pemain bola sepak tidak setuju cadangan tersebut kerana sebahagian besar mereka menjadikan bola sepak sebagai sumber rezeki mereka.

Kerajaan Umno gagal capai sasaran Dasar Ekonomi Baru (DEB) terutama 30 peratus ekuiti bumiputra dalam syarikat, mengapa rakyat mahu dipersalahkan? Umno sebagai parti pemerintah mesti bertanggungjawab.

Begitu juga dengan pemimpin persatuan bola sepak, jika ada rasa tanggungjawab maka mereka mesti meletak jawatan supaya ia diganti oleh mereka yang adil dan tidak berkepentingan dengan ini secara tidak langsung melahirkan bakat pemain yang benar-benar berwibawa.

Dalam hadis sahih ada menyebut: “Apabila amanah diabaikan maka tunggulah saat kehancuran.” Para sahabat bertanya; “Bagaimanakah pengabaiannya?” Rasulullah menjawab: “Apabila urusan itu diserahkan kepada bukan ahlinya maka tunggulah saat kehancuran.”

Oleh yang demikian negara bukan sahaja menghadapi masalah projek kerajaan dilulus secara runding terus bahkan dalam pemilihan pemain bola pun dibuat sedemikian rupa kerana kepentingan kroni dan pihak tertentu.

Sepatutnya pemilihan pemain mesti dibuat secara terbuka. Para pemimpin persatuan bola kena meletak belakang tentang kepentingan keluarga, kawan atau sebagainya supaya kita dapat membuat penilaian yang betul untuk mencungkil pemain yang berkebolehan.
Sekiranya ini dapat dibuat tidak timbul liga profesional mesti kembali kepada semi-pro atau amatur.

Sebelum ini, bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Wira Mazlan Ahmad berpendapat jika mahu memperkasakan kembali arena bola sepak negara menerusi liga semi-pro seperti suatu masa dulu.

“Kini, hampir 20 tahun liga profesional ditubuhkan, hasilnya amat mengecewakan dan lari daripada impian yang kami harapkan dulu. Tujuan penubuhan liga profesional ialah untuk melahirkan pemain berkaliber sekali gus membentuk skuad kebangsaan yang mantap.“Selain itu, liga profesional juga akan menjadi satu sumber pendapatan yang baik kepada pemain bola sepak di negara ini. Tetapi, apa yang kami harapkan daripada penubuhan liga profesional itu tidak menjadi.” katanya.

Katanya, FAM boleh memberikan dua pilihan kepada persatuan bola sepak negeri iaitu mewujudkan satu pasukan bertaraf semi-pro yang disertai tiga atau empat pemain profesional dan selebihnya adalah pemain amatur.

Cadangan seperti ini sebenarnya hanya mahu menutup kelemahan pemimpin persatuan negeri dan kelab. Sebagaimana rakyat mengharapkan kerajaan mengadakan sistem tender terbuka kepada pembelian pesawat Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan projek kerajaan yang lain begitulah harapan terhadap persatuan bola sepak dalam memilih pemain mewakili negeri atau pun kelab.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP