Jordan tolak serah Raghad ke Iraq

>> Selasa, Ogos 21, 2007


JORDAN menyatakan tidak akan menyerahkan anak perempuan tertua Saddam Hussein pada pemerintah Iraq untuk diadili dengan tuduhan memberikan bantuan dana kepada kumpulan pemberontak di negeri 1001 malam itu.

Pemerintah Iraq meminta bantuan polis antarabangsa, Interpol untuk mengembalikan Raghad Hussein yang terkenal dengan sebutan "Little Saddam" ke Iraq. Untuk itu, akhir minggu kelmarin, Interpol mengeluarkan `Red Notice’ yang isinya meminta polis seluruh dunia memberikan informasi jika mengetahui dimana puteri tertua Saddam Hussein itu berada dan segera mengekstradisinya ke Iraq.

"Ekstradisi Raghad tidak akan dilakukan, kerana ia berada di Jordan dan mengambil kira alasan kemanusiaan, " kata Nasser Judeh, juru cakap pemerintah Jordan kepada wartawan mingguan.
Walaupun demikian, Judeh menyatakan bahawa pemerintahnya tidak menolak kemungkinan suatu masa Raghad yang berusia 38 tahun akan dipulangkan ke Iraq.

Ketika ini Raghad mendapatkan suaka dari pemerintah Jordan. Ia pergi ke Jordan dengan adik perempuannya, Rana dan anak-anak mereka pada bulan Julai 2003.

Sejak akhir tahun 2006 lalu, pemerintah Iraq memasukkan nama Raghad dalam daftar 41 orang yang harus menjalani proses hukuman, kerana dianggap telah membantu kumpulan yang melakukan keganasan di Iraq. (presstv)

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP