WPI cabar kedaulatan Malaysia- Profesional

>> Jumaat, Ogos 10, 2007

Oleh Adnan Ibrahim
SUARA kebimbangan dan kekesalan pertubuhan profesional Melayu berhubung Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) sebenarnya pernah disiarkan Siasah bahawa keselamatan dan ancaman terhadap kedaulatan Malaysia itu sendiri disebabkan kerana kepentingan politik Umno.
Polemik kali ini membicarakan isu WPI yang semakin jelas tidak memberikan keuntungan kepada Malaysia terutama bangsa Melayu. Hantarkan pendapat anda dalam 450 perkataan dengan mencatatkan polemik melalui SMS 0133354513, e-mail nanbinjai@gmail.com atau fax 03-40253307.
Memorandum mengenai WPI mengandungi 20 tuntutan itu antaranya menyebut: “Meletakkan kepentingan negara Singapura sama taraf dan penting dengan kepentingan negara Malaysia dengan polisi-polisi dan teras-teras yang benar-benar mencabar kedaulatan negara Malaysia.”Pertubuhan berkenaan menggesa supaya: “Visi dan misi WPI mestilah untuk kepentingan negara Malaysia sebagai sebuah negara berdaulat dan bukan sekali-kali bertujuan untuk mengintegrasikan kepentingan negara Singapura secara mutlak.”Memorandum itu telah dihantar kepada Majlis Raja-Raja Melayu, DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, DYMM Sultan Johor, Perdana Menteri Malaysia, Menteri Besar Johor, Abdul Ghani Othman dan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam.
Kata pertubuhan itu lagi, mereka menyokong penuh usaha kerajaan Malaysia untuk membangunkan WPI dan tidak sekali-kali menolak pembangunan yang dapat menjana peningkatan ekonomi rakyat Malaysia, terutamanya bangsa Melayu.
Bagaimanapun, tambah kenyataan itu, pertubuhan merasakan kerajaan telah dengan sengaja atau tidak sengaja mengambil kira kepentingan Singapura di masa hadapan dan diterapkan secara jelas sebagai salah satu teras WPI.
Sebelum ini kebanyakkan penulis siber terutama bloggers dianggap anti pembangunan apabila turut mengkritik projek WPI yang disifatkan lebih memberi keuntungan kepada Singapura berbanding Malaysia.
Pertubuhan itu memetik beberapa bab dalam Comprehensive Development Plan (CDP) WPI. Pertamanya adalah daripada Bab 4, Bahagian 2, Mukasurat 7, yang menegaskan seperti berikut:Singapura telah menghampiri had fisikal daripada tanah persisiran pantainya dan kawasan lautnya, dengan ini adalah dipercayai bahawa strategi Singapura adalah untuk memindahkan sebarang pembangunan yang bersifat intensif buruh dan tanah dan ‘lower value added industries’ ke Johor dan Batam atau JSI nodes. Ini adalah untuk mengambil peluang kepada kawasan tanah yang ditawarkan oleh Johor dan Batam.Keduanya, Bab 12, Bahagian 3, Mukasurat 13 dalam CDP tersebut yang merujuk kepada “Proposed Nusajaya Free Access Zone (FAZ).Pertubuhan berkenaan menyatakan bahawa FAZ ini dengan jelas meletakkan salah satu objektifnya adalah untuk memperbaiki atau memudahkan ‘lingakes’ antara WPI dan Singapura. Menurut cadangannya, FAZ dijadikan Bandar 24 jam dan memang jelas bahawa WPI akan dipergunakan dan menjadi mangsa untuk menyokong ekonomi Singapura.Bab 3, Bahagian 1, Mukasurat 9, dalam Strategi Pembangunan Fisikal WPI yang dengan jelas menyatakan bahawa SJER (WPI) adalah dirancang dan akan dibangunkan sebagai salah satu titik pertemuan sejagat yang terdiri daripada Johor, Singapura dan Indonesia. Sekali lagi, dengan jelas tercatat bahawa kejayaan WPI adalah sangat bergantung kepada penyertaan Singapura dalam perancangan WPI dan terasnya.Dalam kenyataan akhir pertubuhan itu berkata: “Ini adalah bukan caranya untuk menyambut kemerdekaan Negara yang ke-50.”
Agaknya sampai masa golongan profesional turut kedepan dalam mempertahankan kepentingan negara. Rasanya negara sudah tidak cukup selamat selagi Umno memerintah penuh dengan rasuah dan penyelewengan.
Perubahan mesti dilakukan. Berilah mereka yang layak memegang amanah negara bukan kepada sebarangan orang yang akhirnya anak cucu hidup merempat dan tergadai.

0 comments:

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP