Sikap Arab gagalkan produk Islam

>> Jumaat, Ogos 24, 2007

ADA sahaja sikap negara Arab. Bukan mereka menjayakan seruan boikot dunia Islam yang telah dikeluarkan tahun 2000, agar Palestin dan negera Islam boleh bebas dari penjajah Zionis-Israel mahupun Zionis-Amerika, malah mereka membantu kewujudan Israel. Bahlul, itulah barangkali ungkapan tepat bagi mereka.
Betapa tidak, negara Arab ini melarang jualan Mecca Cola, sebuah produk minuman ringan keluaran Muslim Perancis, Taufiq Matlusi, namun dalam masa sama membolehkan produk Coca-Cola masuk ke pasar negara itu. Padahal produk tersebut termasuk dalam senarai boikot dunia Islam. Lucunya, Mecca Cola boleh pula dijual di Israel dan Amerika.
Atas sikap negara Arab tersebut, Taufiq berkata, “Tidak perlu cerdik untuk menilai sikap negara Arab tersebut. Mereka beralasan terdapat bahan berbahaya dalam produk Mecca Cola, tetapi mereka tidak menyebut apa bahan yang dianggap berbahaya tersebut.”
Taufiq yakin, larangan itu kerana sikap pengecut yang memang terdapat pada kebanyakan pemimpin negara Arab terhadap Zionis-Israel mahupun Amerika. “Mereka tidak berani, mereka takut, jika mengizinkan produk ini masuk ke negara mereka, mereka takut dianggap penyokong boikot terhadap produk AS dan Israel.”
Taufiq Matlusi menerangkan bahawa produk Mecca Cola memang diusahakan untuk menolong saudara Muslim seluruh dunia, terutama Muslim Palestin. Ada sebahagian keuntungan daripada jualan Mecca Cola yang disumbangkan untuk Muslim Palestin dan lainnya. Pada tahun 2006 saja, Mecca Cola telah memperolah laba sebesar 24 juta dolar Amerika yang diperolehi dari 17 pengeluar di 64 negara. Jumlah itu lebih kurang sama dengan keuntungan tahun 2005.
Sejarah Mecca Cola
Mecca Cola merupakan minuman ringan berkarbonat rasa cola yang memang dibuat untuk menyaingi Pepsi Cola mahupun Coca Cola. Mecca Cola hadir ketika Dr. Yusuf Qaradhawi mengeluarkan fatwa boikot pembelian produk Israel dan AS yang jelas menyumbang sebahagian keuntungannya untuk Zionis.
Mecca Cola dilancarkan di Perancis, November 2002. Produk ini inspirasi minuman ringan dari Iran, Zam Zam Cola, yang mendapat keuntungan besar di Arab Saudi dan Bahrain. Menurut keterangan rasminya, Mecca Cola menyumbang keuntungan sebanyak 10 peratus untuk Muslim Palestin dan 10 peratus lainnya untuk negara yang menjadi tempat pengeluaran produk tersebut. Mecca Cola juga telah mendirikan Yayasan Sosial Mecca Cola yang telah membantu 3000 pelajar Palestin. (Rizki)

1 comments:

Tanpa Nama,  24 Ogos 2007 pada 4:20 PTG  

Salam tuan,
saya tak pernah jumpa lagi minuman tersebut dijual di Malaysia. Kalau ada saya juga sanggup membeli sebagai tanda sokongan saya.

Catat Ulasan

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP