Golongan yang rakus dalam perjuangan

>> Jumaat, Oktober 30, 2009

Kalau tokoh ulama terkenal, Yusof Qhardhawi sifatkan puak ini sebagai golongan yang tidak sabar dalam perjuangan.

Saya pun pernah termasuk dalam golongan ini maklumlah jiwa muda masa tu semasa diperingkat cawangan. Pemimpin salah sikit buat agenda jatuh dan tukar pemimpin. Nasib baik ada pihak yang sabarkan. Kalau tidak boleh bawa balah tetapi bila kita senior generasi muda pula feel macam kita dahulu.

Sekarang ni matang la sikit berpolitik. Jadi jangan kita terikut-ikut golongan yagn rakus atau tidak sabar dalam perjuangan sedangkan apa idea yang mereka bawa sehingga menukar pemimpin belum tentu lagi bawa kemenangan.

Kita tengok bagaimana sabarnya Tok Guru Abdul Hadi. Semasa zaman arwah Ustaz Fadzil dahulu bukan main ramai penghasut dan pengcanai mahu Tok Guru Abdul Hadi lawan Ustaz Fadzil. Saya pun boleh masuk golongan pengcanai ni. Masa tu politik darah muda, nak menang laju je.

Golongan seperti ini berjaya jatuhkan Ustaz Hasan Shukri di Selangor dan lantik idola aliran profesional mereka tetapi selepas pemimpin pujaan mereka dia rasa tak betul maka buat kempen mahu jatuhkan. Malah guna geng-geng dalam pakaran rakyat. Patutnya dalaman parti biarlah parti uruskan tetapi suruh orang parti lain masuk campur.

Mereka ini cukup rakus bukan ingin membetulkan pemimpin yang mereka suka ketika dahulu sebaliknya kawan semeja ni boleh jadi bahan fitnah. Oleh kerana mereka ini sentiasa berpolitik rakus dan bila tidak puas hati tukar maka jadilah politik di Selangor sekarang makin caca merba.

Orang seperti ini tidak sabar dan sentiasa rakus mahu menang politik dengan cara mee segera macam la Najib buat projek mee segera. Silap tukar... silap tukar. Manalah ada manusia ini semuanya betul. Ada la silap dia.

Kita tengok manusia yang berpendidikan Islam bila berpolitik tidak pula rakus mahu pecat orang. Kalau ada silap dan salah perbetul bersama tetapi kalau nak ikut egenda politik mungkin semua masing-masing ada agenda pasal mereka orang politik tetapi keutamaan agenda itu biarlah Islam.

Jadi kerana sifat rakus ini lah maka PAS Selangor akan sentiasa dilihat panas. Perbetul dua aliran dengan cara sebaiknya. Setiap manusia memang ada pendapat malah perkara bertentangan sudah jadi lumrah. Jadi pakailah yang terbaik dan maaflah yang silap.

Kalau sekarang golongan Ustaz Hasan Shukri boleh memaafkan dan menerima pemimpin golongan rakus kerana golongan ini telah menjatuhkan pemimpinnya ketika dahulu kenapa sesama mereka tidak boleh saling memaafkan. Pelik ya! sehingga pemimpin itu terpaksa cari golongan Ustaz Hasan.

Jadi bagus sangatkah politik golongan rakus ni yagn banyak terdiri cerdik pandai dan profesional. Apa yang jelasnya mereka hanya cari politik cari gaduh atau mahu jadikan politik cari makan.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP