Jangan reka fitnah, kalau saraf pun gunalah untuk bertempur dengan musuh bukan sesama sendiri

>> Jumaat, Oktober 30, 2009

Rajin sungguh Malaysiakini mahu mengorek apa yang berlaku dalam mesyuarat jawatankuasa khas PAS. Maklumlah tumpuan semua kearah situ selepas MCA mengadakan EGM sehingga sekarang belum reda.

Sebelum itu MIC bawa masalah dan Umno nampaknya berjaya menutup kelemahan mereka. Berkat kesabaran pemimpin PAS maka ramai pihak yang mengharap PAS akan jadi macam MCA dan MIC itu sebaliknya kecewa kerana keputusan yang dibawa pemimpin tidak sangat menimbulkan kontroversi.

Hanipa Maidin pun patut belajar ni kerana orang yang hidup pun pandai juga selamatkan jemaah dari angkara pihak tertentu. Kita akui kehebatan arwah Ustaz Fadzil untuk zaman itu. Rakyat ustaz Fadzil orang macam Tok Guru dan rakyat Tok Guru orang macam pihak tertentu.

Korek punya korek sampai terkeluar blog meletakkan peratus. Hebat sungguh. Orang macam ni kalau guna kepandaian sarafnya untuk menentang musuh sudah tentu PAS menang tetapi dia guna untuk kerja hancurkan PAS. Ya la barangkali dia dengki PAS belum terpalit pencemaran barbanding parti lain dalam pakatan rakyat yang bawa masalah hingga jatuh di Perak.

Kita tidak hairan mereka ini sehingga mampu meletakkan peratus kerana masa Muktamar PAS Jun lalu pun golongan seperti ini juga boleh menghantar sms dan menulis di blog mengatakan Husam Musa menang jawatan Timbalan Presiden PAS sedangkan SPR PAS belum umum pun lagi. Hebatnya golongan ini sampai akhbar mainstream pun boleh percaya.

Bila diumum Husam Musa kalah golongan ini juga pertikai keputusan undian kononnya telah diselewengkan. Mereka ni kata Husam tu menang sekian-sekian, orang tu pulak boleh undi sekian-sekian.

Allah yang maha besar mahu tunjuk mereka ini selepas itu pemilihan di Iran dan ada pihak yang pertikai keputusan undian pilihan raya presiden Iran. Tulis di blog sehingga berlaku demontrasi melumpuhkan Iran.

Jadi pengajarannya jangan mudah buat fitnah dan mereka-reka nanti jadi macam Iran kan susah.

Orang Haji Mohamad Sabu tahu atau tidak, golongan ini dibelakang salahkan Mohamad Sabu kerana bertanding TPP menjadikan lawan tiga penjuru.

Kita kata Mat Sabu tu umum awal nak tanding jawatan Timbalan Presiden PAS. Husam umum kemudian. Patutnya salahkan Husam menjadikan pertandingan tiga penjuru. Itu kalau nak kira la.

Jadi nak bagi tahu di sini jangan mudah-mudah reka dan buat fitnah nanti jadi macam di Iran susah nanti kita juga.

2 comments:

sheikh teluk intan 30 Oktober 2009 pada 9:08 PTG  

Salam Nan,

Pada pendapat ana terdapat bloggers Pas yang sudah sampai ke tahap melampau mencaci maki ulama yang telah menghabiskan masa hidupnya dalam perjuangan. Bukan tak boleh ditegur ulama, tetapi akhlak berjemaah kena jaga.

Perbezaan pendapat dikalangan pemimpin Jemaah Islam adalah biasa. Tetapi ahli jemaah , contohnya Ikhwan Muslimin Mesir tak pernah jadi batu api melagakan kepimpinan kerana mereka tahu batas-batas adab berjemaah.

Setenggah blog pro Pas, menghala senjata senjata ke arah sesama sendiri sehingga lupa musuh sedang bertepuk tangan melihat gelagat setenggah bloggers Pas yang menulis sesedap hati dan rasa. Berlagak sebagai penganlisa politik yang kononnya tajam dan ada juga cuba berlagak sebagai ulamak yang serba tahu dalam hal agama.

Sepatutnya tugas para bloggers Pas ialah cuba untuk berfikir ke arah memperkuatkan Pas, tetapi tanpa disedari melemahkan Pas dan menulis apa yang belum pasti kesohihannya.

Apa salahnya mereka bertanya pada pemimpin Pas sendiri mengapa sekian-sekian gagasan atau perbedaan pendapat berlaku kalau mereka mahu bersikap adil terhadap pemimpin tertentu.

Adakah dengan memaki hamun pemimpin jemaah sendiri boleh menyelesaikan masalah?.

Memang terdapat beberapa orang pemimpin Pas yang sepatutnya berehat kerana kelemahan memimpin, tetapi jangan hukum mereka dengan maki hamun yang tak banyak membantu.

Berdasarkan keadaan ini, ana mengambil keputusan berehat menulis sementara waktu dan lagipun kesihatan tak mengisinkan.

Selamat berjuang.

Us. Mohd Said 30 Oktober 2009 pada 9:58 PTG  

Apa yang dilakukan oleh Hasan ALI Tak salah pun. Kami orang lama PAS rasa tak kan takdak perbezaan pendapat kot dalam PAS. Hasan Ali bukan budak kecik dia berhak beri pendapat. Buat apa EGM bukan ada kes besar pun. Nik Aziz juga tak salah masing2 ada cara tersendiri untuk mantapkan PAS. Jangan buat andaian melulu mendahului lembaga displin. Niat Nik Aziz baik, niat Hasan Ali juga baik InsyaAllah. Niat kita yang dok mengadu-domba pula macamana????Baik??? Biar kita tak menang tapi jangan kita menghukum sahabat yang tak bersalah.Masing2 ada jasa.Hargailah jasa mereka.KIta sapa??????

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP