Tentera Itali bayar wang perlindungan kepada Taliban

>> Jumaat, Oktober 16, 2009

Kalau dahulu kita dengar negara yang lemah membayar wang perlindungan kepada negara kuat tetapi kali ini tidak berlaku kepada negara tetapi tentera Nato yang ditugaskan di Afghanistan.

Rupanya mereka ini takut mati jadi terpaksa rasuah pejuang Taliban. Kalau bukan rasuah barangkali wang perlindungan diri dibayar kepada Taliban supaya tidak menyerang mereka.

Hal ini jarang tersebar di media tetapi telah dilaporkan oleh media internet oleh timesonline.

Inilah rahsia umum yang terjadi di Afghanistan, para tentera asing yang sedang memerangi Taliban sebenarnya takut mati di medan perang.

Menurut Taliban, selama ini sebahagian pasukan Nato merasuah Taliban agar mereka tidak diserang. Salah satunya tentera Itali. Kos suapan yang dianggap sebagai pembayaran wang perlindungan itu terdedah setelah kematian sepuluh tentera Perancis pada Ogos 2008 di tangan pejuang Taliban di Sarobi.

Tentera Perancis yang telah mengambil alih tugas daripada tentera Itali tidak mengetahui rahsia bahawa Itali merasuah Taliban untuk menghentikan serangan terhadap tentera dan akibatnya menjadi Nato tersalah menilai ancaman pejuang pada tahap ke berapa.

Petugas pejabat Afghanistan juga mengatakan bahawa mereka mengetahui taktik suapan yang dilakukan oleh pasukan Itali di wilayah lain Afghanistan.

Sementara itu di Rom, Ignazio La russa, Menteri Pertahanan, menegaskan tuduhan itu "benar-benar sampah". Dia berkata: "Saya tidak pernah menerima berita dari pusat kerahsian tentang pembayaran kepada Taliban."

La russa menambah bahawa sikap yang murah hati terhadap orang Itali yang melayani di Afghanistan tidak ada hubungannya dengan dugaan suap, tapi kerana, "perilaku tentera kita, yang sangat berbeza dibandingkan dengan pasukan tentera lain".

Pejabat Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi mengeluarkan kenyataan membantah dakwaan tersebut: "Pemerintah secara rasmi tidak pernah mengizinkan bentuk pembayaran apa pun terhadap Taliban."

Pada pertengahan pertama tahun lalu, pasukan Itali menerima beberapa serangan, termasuk di distrik Sarobi dimana perajurit Francesco Pezzulo, terbunuh pada Februari 2008.

Kedutaan Besar Amerika Syarikat di Rom menolak untuk menyangkal laporan bahawa para pejabat Amerika mengeluarkan kekecewaan rasmi kepada pemerintah Itali atas dakwaan pembayaran kepada Taliban pada Jun 2008.

Seorang jurucakap mengatakan kedutaan "tidak komen percakapan diplomatik dalaman yang mungkin terjadi atau tidak terjadi." Kementerian Pertahanan Itali mengkonfirmasi pada hari Rabu bahawa Pemerintah AS telah mengangkat isu pembayaran kepada pemberontak, tapi mengatakan bahawa itu bukan protes rasmi, tetapi lebih merupakan "permintaan informal untuk informasi" tentang pembayaran tersebut.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP