Padang Sumetra: Gempa terbelah sedut, lambung dan telan

>> Rabu, Oktober 28, 2009

Kita jarang mendengar cerita kesan dan akibat gempa bumi yang kuat. Bagaimana menurut mereka yang pernah ke Padang, Sumetra selepas gemba kuat melanda tempat tersebut pada 30 September membawa cerita yang ngeri didengar apa lagi mereka yang melihat di depan mata kepala mereka sendiri.

Menurut cerita penduduk kampung berhampiran iaitu sebanyak 16 keluarga dan rumah mereka selamat daripada gempa melihat di depan mata mereka sendiri bagaimana bumi merekah luas dan menenggelamkan orang seramai 500 orang dan 300 rumah. Gambar menunjukkan kawasan yang menenggelamkan 500 orang dan 300 rumah telah dirata.

Orang yang tenggelam kemudiannya melambung balik ke udara dan kemudian jatuh tenggelam bersama timbunan tanah. Kejadian tersebut berlaku dalam tempoh seminit.

Ini menurut cerita 16 keluarga terbabit. Mereka ini juga dikatakan sukar bercakap kerana masih tergaman dan terkejut dengan kejadian yang berlaku.

Jumlah orang ramai yang tertimbus kerana terdapat satu majlis perkahwinan pada hari kejadian.

Orang di situ menyifatkan majlis tersebut diadakan agak keterlaluan dengan muzik dan penyanyi wanita.

Kalau menurut kawan saya orang Aceh di Kuala Lumpur menceritakan majlis perkahwinan di sana menjadi perkara biasa dengan minuman arak.

Kampung di Gunong Tigo iaitu Lubuk Laweh, Cumanak dan Pulau Air di Kota Kana Galian Tandikat, Padang Pariaman dikatakan tenggelam akibat gempa kuat di Padang.

Gambar menyusul kemudian.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP