Tahniah perjuang lama, Dr Syed Husin Ali dipilih Senator

>> Selasa, November 17, 2009


Lama tidak dengar khabar Dr Syed Husin Ali, bekas Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM). Kali terakhir saya bertemu dan sempat berbual serta bertanya khabar semasa program Protes membantah kenaikan harga minyak, di Stadium bolasepak Kelana Jaya.

Itupun tidak sempat berbual panjang... hanya sekadar bertanyakan perkembangan politik dan keadaan keluarga beliau. Ketika itu beliau kelihatan agak uzur, seperti tidak seronok berbual panjang.

Sebelum itu saya sempat juga berbual panjang dengan beliau semasa menzairahi pengkebumian penulis terkenal yang juga bekas orang kuat PRM, Rustam Sani, di Gombak.

Diharapkan dan didoakan semuga beliau ketika ini dalam keadaan sihat apalagi beliau dipilih sebagai Senator Selangor.

Saya ucapkan tahniah dan dalam usia yang agak lanjut sempat juga beliau masuk ke Parlimen. Ini sikap perjuang sejati. Bersabar menanti kemenangan. Tidak pernah gopoh dan mudah bertukar prinsip semata mahu menikmati kemenangan.

Beliau tidak mudah kalah atau lemah menghadapi musuh. Tidak mudah dibeli dan dipujuk untuk meninggalkan perjuangan.

Walaupun sekuat mana tekanan kerajaan keatas beliau sehingga di ISAkan, tetapi tetap dengan perjuangan sama ada semasa ditahan atau selepas keluar tahanan.

Pujuk, rayu, seksa, tekanan dan beli tidak boleh disama dengan prinsip perjuangan beliau.

Saya mengenali beliau melalui pembacaan bahan politik dan berkenalan sekitar 1993 ketika membuat tugasan dengan akhbar Harakah di Kampung Chubadak Tambahan. Syed Husin ketika ikon kepada penduduk setinggan.

Mungkin juga penerbitan PRM ketika itu tidak berpengaruh seperti Harakah maka saya menjadi rapat dengan beliau dan pemimpin PRM. Akhbar utama negara langsung tidak memberi ruang kepada pembangkang maka Harakah menjadi alternatif kepada beliau ketika itu. Selepas itu saya sering membuat liputan berkait dengan beliau dan PRM.

Sekiranya Amir, orang Kampung Chubadak membaca tulisan ini tentu ingat Syed Husin bersama perjuang hak asasi lain naik turun balai dan mahkamah mempertahankan penduduk kampung tersebut.

Kampung Chubadak yang dinilai oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebagai setinggan. Sedangkan kerajaan ditahun 60 an lagi menyuruh mereka meneroka di situ, tetapi bila Kuala Lumpur makin maju, orang kampung dicop setinggan.

Kerajaan bila senang sudah lupa jasa tangan penduduk setinggan berperanan sama memajukan bandaraya tersebut.

Dengan Akta Pengambilan Tanah kerajaan rakus meroboh rumah penduduk yang sudha dinilai setinggan. Siapa lagi yang diharapkan penduduk. Kalau wakil rakyat BN sendiri tolong pemaju bukan lagi bertindak sebagai seorang wakil kepada rakyat maka pemimpin pembangkang juga yang dicari penduduk.

Hasil dari perjuangan bertahun-tahun itu yang diterokai Syed Husin dan pemimpin pembangkang lain maka sekarang kita melihat kesannya dan rakyat mula bangun menuntut keadilan.

Sekarang rakyat mahu melihat diakhir perjuangan beliau terus memperjuangkan hak marhaen perumahan, pendapatan, hak sosial yang lebih harmoni dengan kehidupan tenang serta aman tanpa perlu gopoh dan tertekan.

Ikuti berita selanjutnya...

Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor hari ini mencalonkan timbalan presiden PKR, Syed Husin Ali, 73, sebagai senator yang mewakili negeri tersebut.

Pemilihan Syed Husin diluluskan melalui undian di mana 32 ADUN menyokong, tiga ADUN berkecuali manakala 20 ADUN lagi tidak hadir.

Nama beliau dicadangkan oleh Menteri Besar. Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan disokong oleh exco kerajaan negeri, Datuk Dr Hasan Ali yang juga pesuruhjaya PAS Selangor.

Syed Hussin yang berkelulusan Ijazah Doktor Falsafah daripada London School of Economics and Political Science pada 1972 dan telah berkecimpung dalam bidang politik selama 50 tahun.

Dewan juga turut mencalon dan meluluskan S Ramakrishnan sebagai seorang lagi calon senator.

Nama Ramakrishnan, 53, dicadangkan oleh exco kanan negeri, Teresa Kok dan disokong oleh Yaakob Sapari. Ramakrishnan menjadi ahli DAP sejak 2000.

Tiga puluh dua ADUN menyokong pencalonan Ramakrishnan manakala dua ADUN membantah. Seorang ADUN berkecuali manakala 20 ADUN lagi tidak hadir.

Jawatan senator yang diisi oleh Ramakrishnan pada asalnya hendak diberikan kepada pemimpin Hindraf V Ganabatirao yang disokong oleh pemimpin-pemimpin kanan India dalam DAP kerana peranannya dalam memperjuangkan isu-isu kaum tersebut.

Sebelum itu lagi, jawatan senator itu hendak diberikan kepada pemimpin akar umbi T Kannan tetapi ianya ditolak oleh pemimpin parti seperti naib pengerusi M Kulasegaran, timbalan setiausaha agung P Ramasamy dan setiausaha publisiti DAP Tony Pua yang menyokong pemilihan Ganabatirao.

Bagaimanapun, dipercayai nama Ganabatirao digugurkan selepas Sultan tidak berkenan kerana dia tidak dilahirkan di Selangor.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP