Aksi vandalisme di masjid Perancis makin menjadi

>> Selasa, Februari 09, 2010

Gambar swastika (lambang salib) dan perkataan racis diconteng di dinding sebuah masjid di kota Saint-Etienne Prancis, kata sebuah kumpulan terkemuka Muslim Perancis.

Dewan Muslim Perancis memberitahu perbuatan vandalisme tersebut terjadi pada hari pagi hari Isnin (8 Feb) di sebuah masjid di wilayah Loire, dan hal ini merupakan contoh terbaru meningkatnya Islamofobia di wilayah Perancis.


Dewan Muslim Perancis mengatakan bahawa peningkatan aksi vandalisme seperti di Perancis telah menjadi persoalan yang sangat membimbangkan dan mereka mengulangi permintaan kepada pemerintah supaya menubuhkan sebuah panel parlimen untuk mempelajari meningkatnya Islamofobia di Perancis.


Para pemimpin Muslim Perancis mengatakan bahawa perdebatan di Perancis soal cadar dan perdebatan identiti nasional telah memberikan stigmanisasi negatif terhadap umat Muslim dan meningkat sentimen anti-Muslim.

Sebelum ini kejadian serupa berupa aksi vandalisme juga pernah berlaku di sebuah masjid di Perancis selatan di mana slogan Nazi dan kaki babi ditemui di situ.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP