Muhyiddin: Hukuman sebatan hukum syarak ‘agak jauh ringan’

>> Jumaat, Februari 19, 2010

PUTRAJAYA, Feb 19 — Tan Sri Muhyiddin Yassin berpendapat hukuman sebatan yang dikenakan di bawah undang-undang Syariah adalah “agak jauh ringan” berbanding perundangan sivil dan beliau yakin ia tidak akan menjejaskan imej negara.

Sehubungan itu timbalan perdana menteri berkata, pendekatan yang digunakan oleh Islam adalah lebih kepada mendidik dan menginsafkan mereka yang melakukan kesalahan.

“Jadi, berbeza sekali. Sekiranya ada penjelasan sebegitu, maka tidak akan timbul tanggapan bahawa kita membuat sesuatu berbeza, malahan daripada segi hukuman yang dilakukan itu, ia agak jauh ringan.

“Kalau yang hukum bunuh itu, berbeza sekali,” kata selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Modal Insan di sini hari ini.

Muhyddin yang juga timbalan presiden Umno berkata Jabatan Agama Islam negeri perlu memainkan peranan daripada segi memberi pendidikan dan pemahaman berhubung hukuman sebatan yang telah dilaksanakan terhadap tiga pesalah wanita.

Beliau berkata langkah itu penting bagi perkara itu difahami bukan sahaja masyarakat di dalam negara tetapi juga masyarakat antarabangsa agar tidak timbul tanggapan serong tentang apa yang berlaku di negara ini.

Baca selanjutnya di The Malaysian Insider

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP