MP Australia jawab tuduhan Abdul Hadi campur tangan

>> Isnin, Februari 22, 2010

Anas ra, berkata, Rasulullah saw bersabda: "Berikanlah pertolongan saudara mu itu, baik ia sebagai orang melakukan kezaliman atau sebagai orang yang dizalimi."

Para sahabat bertanya: "Apabila ia tergolongan orang yang dianiaya, kita lalu menolongnya, maka hal ini telah kita maklumi tetapi bagaimanakah kita akan memberi pertolongan kepada saudara yang justeru sebagai orang yang menganiaya?"

Nabi saw bersabda: "Kita ambil diatas kedua tangannya" (Kata ini adalah suatu kiasan yang maksudnya: Kita wajib melarang ia untuk meneruskan kezalimannya dengan perbuatan, apabila tidak dapat berbuat demikian cegahlah kezalimannya dengan ucapan atau nasihat yang baik dan jika cara ini pun tidak kita lakukan, maka sebaiknya kita melaporkannya kepada yang berautoriti menyelesaikan persoalan itu)

Jika diamati hadis sahih Bhukari dalam bab memberi pertolongan kepada orang yang melakukan kezaliman dan orang yang dizalimi, maka ada sandaran yang benar protes 50 ahli parlimen (MP) Australia desak kerajaan Malaysia gugurkan dakwaan liwat keatas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selalu menyebut hadis ini dalam ceramah beliau tetapi kenapa protes MP Australia sebagai sikap beliau menegur kerajaan Malaysia tidak dipersetujui Abdul Hadi.

Dalam kenyataan terbaru MP dan Senator negara itu mendesak agar kes liwat kedua Anwar digugurkan atas semangat Malaysia sebagai “rakan dan negara jiran” seolah menjawab kenyataan Abdul Hadi sebelum ini.

Seolah ada penghayatan MP Australia terhadap hadis diatas tadi. Soal MP itu bukan Islam. Itu perkara lain kerana kita hendaklah memegang konsep Islam untuk sekelian alam.

Lagipun sama ada demontrasi atau bantahan MP Australia sekalipun ia bukan menceroboh kedaulatan negara.

Kita pun berdemontrasi dan membantah negara yang melakukan kezaliman keatas rakyatnya dan rakyat negara jirannya seperti demontrasi membantah tindakan Mesir tidak membuka laluan kepada konvoi untuk selamatkan Palestin.

Memang kita akui PAS ada prinsip tidak boleh campur tangan tentang kedaulatan negara. Seperti pencerobohan Amerika keatas Iraq dan Afghanistan. PAS tetap dengan pendiriannya membantah pencerobohan tersebut.

PAS juga berperinsip bahawa Amerika tidak boleh campur tangan di Iran kerana ia mendedahkan kekuatan keselamatan negara itu dan akhirnya boleh mengancam nyawa rakyatnya serta penjajahan keatas Iran boleh berlaku.

Dalam soal ini PAS adalah benar dan bersedia bersama dengan pihak lain untuk keamanan dunia terutama daripada kuasa besar yang sentiasa mengintai peluang menakluki negara lemah.

Bagaimanapun dalam soal bantahan 50 MP Australia itu, ia bukanlah ancaman malah nasihat mereka sebagai kawan.

Sebab itu Abdul Hadi kena betulkan statement beliau yang menyebut tidak setuju MP Australia campur tangan kes liwat Anwar.

Berikut laporan Malaysian Insider:

Danby: ‘MP Australia protes kerana Malaysia rakan dan jiran’

KUALA LUMPUR, Feb 22 — Pengerusi jawatankuasa kecil hal ehwal luar Parlimen Australia, Michael Danby menjelaskan, ahli-ahli Parlimen dan Senator negara itu mendesak agar kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim digugurkan atas semangat Malaysia sebagai “rakan dan negara jiran.”

Kata beliau seramai 60 Ahli Parlimen dan Senator dari parti Buruh, Liberal, Green dan bebas menandatangani surat yang diserahkan kepada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia kerana prihatin dengan perkembangan di Malaysia selaku rakan dan negara jiran yang amalkan prinsip demokrasi.

“Mengapa Ahli Parlimen Australia harus mengheret hidung mereka ke dalam hal ehwal sebuah negara seperti Malaysia, yang merupakan rakan dan negara jiran?

“Saya boleh berkata ia kerana Malaysia adalah rakan dan jiran yang kami ambil berat dengan apa yang berlaku di sana.

“Tidak ada sesiapa yang terkejut dengan perbicaraan dan pendakwaan politik di Korea Utara ataupun di Myanmar.

“Tetapi apabila ia berlaku di sebuah negara yang merupakan di negara yang berjaya di rantau kami, kami terperanjat,” katanya.

Surat ini ditandatangani antara lain oleh Laurie Ferguson, Malcolm Turnbull, Greg Hunt, Bob Brown, Nick Xenophon, Duncan Kerr, Deputy Speaker Anna Burke, Jennie George, Gary Gray dan Mark Dreyfus QC.

“Ia disusuli dengan ucapan yang saya berikan di Dewan Perwakilan pada 3 Feb, yang mana menarik perhatian Dewan Perwakilan berhubung perbicaraan kes liwat kedua Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur.

“Saya terharu dengan langkah Ahli Parlimen dan Senator yang menandatangani surat ini. Saya tidak boleh ingat inisiatif sedemikian rupa dalam tempoh terdekat ini,” kata beliau dalam tulisannya di bawah tajuk “Why Australian MPs protested the Anwar trial”.

Kata beliau, memang ramai yang pernah bercakap mengenai nasib pejuang prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi, tetapi ia menarik perhatian apabila berlaku di negara demokrasi seperti Malaysia membabitkan Anwar.

Pendakwaan ke atas Anwar tidak menyumbang kepada imej baik Malaysia kata beliau lagi.

Kata Danby, usaha berterusan parti pemerintah dengan mengenakan tuduhan palsu terhadap Anwar adalah sesuatu yang memalukan.

Rabu lalu, Pemuda BN menyerahkan memorandum bantahan terhadap tindakan ahli-ahli parlimen Australia didakwanya cuba campur tangan dalam hal ehwal sistem kehakiman negara ini.

Mereka menuntut agar Danby menarik balik surat yang dihantar oleh ahli Parlimen dan Senat negara itu kepada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Australia serta menuntut permohonan maaf Danby bagi pihak mereka.

Memorandum itu juga menggesa Perdana Menteri Australia Kevin Rudd menyatakan dengan jelas pendirian kerajaan Australia tidak sama dengan pendirian wakil rakyat terbabit.

1 comments:

Muhammad Hanafi Bin Sulaiman 26 Februari 2010 pada 4:11 PTG  

salam..saja2 bejalan..

dlm soal ni..ustaz hadi dah kata kan.. MP australia tak perlu campur tgn kalau sistem kehakiman telus..

Maknanya ustaz Hadi sokong jgk MP australia tu buat mcm tu, cuma tajuk akhbar je nak sensasi...

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP