Laporan bedah mayat Beng Hock didedahkan hari ini

>> Jumaat, Februari 19, 2010

Kuala Lumpur 19 Feb: Rakyat Malaysia terutama keluarga Teoh Beng Hock berharap mendapatkan keputusan akhir tentang punca kematian Beng Hock sama ada pembunuhan politik atau bunuh diri.

Ahli Patologi Dr Shahidan Md Noor, yang melakukan pemeriksaan kedua keatas mayat Teoh di Hospital Sungai Buloh menyifatkan salah satu negara paling banyak membicarkan kes misteri diharap membentangkan hasil pemeriksaan beliau

Satu salinan laporan itu telah disampaikan kepada semua pihak yang bersangkutan dan hasil penemuan akhir bedah siasat mayat pada 22 November lalu akan didedahkan kepada awam hari ini.

Shahidan melakukan pemeriksaan di bawah penyeliaan yang dilantik kerajaan Selangor, Ahli Forensik, Dr Pornthip Rojanasunand manakala Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia (SPRM) melantik Dr Peter Venezis.

Sebelum itu, Pornthip, seorang pengarah Central Institute of Forensic Science di Bangkok, yang merupakan bahagian daripada Kementerian Kehakiman Thailand, mendedahkan hasil daripada pemeriksaan beliau bahawa 80 peratus punca kematian Teoh adalah pembunuhan bukan bunuh diri.

Pornthip dan saksi Venezis


Hasil keputusan Pornthip ditunda sementara menunggu penemuan ahli forensik, Venezis, yang terkenal terlibat dengan penyiasatan kematian Putri Diana, akan buat presentasikan.

Baik Pornthip dan Venezis cenderung memuat berdiri selepas Shahidan.

Coroner, Azmil Muntapha Abas memerintahkan bedah siasat keatas mayat Teoh kali kedua pada 9 Nov lalu apabila Pornthip membuat laporan yang mengejutkan semua pihak.

Teoh meninggal pada 16 Julai, ketika ditemui di Plaza Masalam, Shah Alam selepas disiasat pihak SPRM atas dakwaan rasuah. Pihak SPRM mendakwa kematian Teoh kerana bunuh diri.

Namun keluarga Teoh tidak dapat menerima tuduhan itu dan menduga terdapat unsur jenayah politik.

Selepas pemeriksaan kedua, media Suara Keadilan pula melaporkan punca kematian Teoh dibunuh.

SPRM kemudiaannya membuat laporan polis keatas Suara Keadilan itu dan menuduh Pornthip telah bocor laporan kepada media, menyebabkan kemungkinan ahli forensik terkenal Thailand itu menolak untuk menjadi saksi.

Hal ini menyebabkan Peguam Negara Abdul Gani Patail meminta Pornthip jelas dari setiap kesalahan.

Peguam keluarga Teoh - Karpal Singh dan Gobind Singh Deo, pula mahukan pegawai SPRM yang membuat laporan polis didakwa kerana menghina.

Keputusan pendengaran akan dibuat pada pukul 10 pagi hari ini.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP