Kit Siang mahu Najib respon laporan PERC

>> Rabu, Februari 10, 2010

Kuala Lumpur, Feb 10: Lim Kit Siang hari ini menyatakan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak harus memberi respon laporan merosakkan oleh perunding risiko antarabangsa yang mengatakan bahawa Malaysia itu menghala ke arah ketidakstabilan.

Politik Hong Kong dan Ekonomi Risk Consultancy (PERC) melaporkan mencatat bahawa pentadbiran Najib mengarahkan bangsa ke arah ketidakstabilan.

PERC juga mengatakan bahawa strategi Najib "cuba menjadi juara bagi semua orang" melalui konsep 1 malaysia sepatutnya merangkumi segalanya "tidak memenuhi satu".

"Jadi, Najib perlu respon laporan PERC dan prospek Malaysia menjadi lebih kompetitif diperingkat antarabangsa kerana strategi untuk menjadi juara segalanya bagi semua orang, gagal?" soal Lim hari ini.

Ahli Parlimen Ipoh Timur itu kemudian menyoroti bahagian-bahagian daripada laporan PERC termasuk meningkatkan risiko malaysia indeks daripada 5.24 pada Disember menjadi 5.4 pada bulan Januari - keluar daripada skor maksimum yang mungkin 10 untuk tingkat risiko tertinggi.

PERC juga menegaskan bahawa sekelompok elit minoriti yang mendominasi agenda kebangsaan menyebabkan Malaysia hilang daya tarikan bagi pelabur.

Dicatat bahawa pelaburan asing belum masuk ke Malaysia, baik dalam bentuk langsung atau di pasaran ekuiti.

Konsultan mengatakan ia disebabkan oleh fakta "kemungkinan" bahawa negara Asia lain tidak seburuk seperti Malaysia.

Di antara perkembangan yang menarik perhatian ialah kecurian enjin jet tentera, penahanan suspek pengganas daripada beberapa warga Afrika dan negara Timur Tengah mengikuti amaran bahawa militan Islam merancang serangan terhadap orang asing di resort di Sabah.

Hal ini juga menunjuk etnik dan agama baru "kekerasan" yang meliputi pembakaran di beberapa gereja dan masjid desecrations, dan integriti yang dipersoalkan agensi seperti sistem kehakiman di mahkamah yang membicarakan kes liwat pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Syarikat asing dan pelabur tetap berhati-hati sehingga mereka melihat bagaimana Malaysia boleh mengurus hal dalaman mereka," kata laporan itu.

Lim berkata PERC juga telah mengkritik kepimpinan Perdana Menteri Najib dan konsep 1Malaysia sebagai "plin-plan" dan penuh dengan double standard.

Bekas pemimpin pembangkang itu juga mengatakan kelmarin keputusan Mahkamah Persekutuan yang menjunjung BN sebagai kerajaan yang sah Perak juga akan merugikan negara untuk berdaya saing.

"Ini legitimises Najib Barisan Nasional rampasan kuasa kerajaan di Perak," kata Lim, menyatakan bahawa hal ini akan menjejaskan kepercayaan awam terhadap penghakiman.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP