Siapa bekal pisau cukur atau wayang hindustan

>> Jumaat, Februari 12, 2010

Kisah anak Raja Petra begitu tragis dan mengerikan. Apakah perlu ada desakan kepada siasatan yang lebih adil? Memandang beliau anak Raja Petra dan terdapat dakwaan ala wayang hindustan maka ia boleh diklaskan kes berprofil tinggi.

Jadi pakatan rakyat (PR) harus memandang serius perkara ini malah kalau terpaksa mendesak adakan kertas putih mahupun suruhanjaya diraja sekalipun sebab ia melibatkan tekanan terhadap nyawa.

Rakyat marhean mahukan keadilan. Hak hidup aman dan selesa. Begitu juga dimahukan Raja Azman. Kes beliau belum dijatuhkan hukum tetapi dipenjara kerana tidak bayar jaminan.

Beliau juga telah menukar pengakuan bersalah kepada mengaku tidak bersalah tetapi tiba-tiba diberitakan Raja Azman menelan mata pisau cukup. Dengar sahaja cukup ngeri dan ngilu apa lagi melihatnya.

Lagipun kes beliau bukan besar pun hanya disabit dakwaan mencuri. Kalau lojik akal takkan sampai Azman mahu memusnahkan diri. Fikir dan renung disebalik penderitaan kawan teraniaya kita, Azman.

Laporan berkaitan yang diringkaskan:

RPK dan putranya

Februari 11 - Kemarin, Malaysia Today menerbitkan sebuah artikel yang menyatakan bahawa peguambela Raja Petra Kamaruddin (PRK) bertemu putera PRK, Raja Azman di Hospital Sungai Buloh.

Peguam tersebut mensahihkan berita bahawa anak beliau yang ketika ini sedang ditahan reman di Penjara Sungai Buloh, dikatakan telah melukai pergelangan tangannya dan menelan silet.

Raja Azman menangis dan mengatakan bahawa beliau tidak boleh lagi menahan seksaan fizikal dan mental serta menjadi sasaran dalam penjara dan mengatakan beliau ingin 'keluar'. Dan satu-satunya jalan keluar untuk dia adalah untuk mengakhiri hidupnya.

Setelah merana dalam tahanan dua kali di bawah discretionary liar kejam dan undang-undang, dalam kedua kes dikena tahanan polis dalam kurungan terasing di lokasi yang tidak diketahui dan dalam sel tidak lebih besar dari ukuran toilet saya, tidak pernah melihat cahaya matahari selama berhari-hari, dan tidak pernah mengetahui di mana dia berada. Apakah anda tidak akan mengharap berlakunya keadilan atau tergoda untuk melakukan hal yang sama, apakah Anda telah di sepatu?

Apakah Raja Azman menjadi mangsa kepada tekanan pemerintah untuk mendapatkan PRK.Jika memang benar dakwaan tersebut, iaitu pemerintah terlibat dalam mencederakan fizikal dan tekanan mental Raja Azman, hanya demi mendapatkan kembali di RPK, maka memang layak kutukan dari seluruh bangsa ke atas pemerintah.

RPK dan keluarganya terseksa oleh ketidakpastian nasib puteranya, jutaan rakyat Malaysia di seluruh dunia turut ikut sama terseksa dan bersama beliau melahirkan simpati terhadap rasa sakit yang hanya seorang ayah, seorang ibu atau anggota keluarga dapat merasakan dalam keadaan seperti itu.

Oleh yagn demikian media seluruh dunia perlu mengambil kisah ini dan membantu mendedahkan apa yang sebenarnya terjadi kepada Raja Azman, dan menyiasat bagaimana ia diperlakukan.

Pemerintah perlu menjelaskan kondisi dan keadaan dia ditahan kerana rakyat diluar sangat mencela pemerintah dalam masalah ini. Biarkan ini tidak berakhir dalam tragedi bagi keluarga dan tragedi bagi bangsa.

*Pandangan yang dikemukakan di sini adalah pendapat peribadi kolumnis*

Berita Malaysiakini berkaitan:

Anak RPK tidak perlu dibedah
Feb 11, 10 7:06pm

Doktor yang merawat Raja Azman Raja Petra mengambil keputusan tidak perlu menjalankan pembedahan untuk mengeluarkan mata pisau cukur di dalam perutnya.

Menurut peguam itu, doktor berkenaan berpendapat mata pisau yang patah dua itu perlu dibiarkan keluar secara semula jadi.

Peguam yang tidak ingin dikenali itu menambah, anak kepada penulis blog kontroversi Raja Petra Kamaruddin itu kini stabil.

Raja Azman, yang kini ditahan reman, antaranya atas tuduhan mencuri, kini dikawal ketat dengan digari ke katil serta dikawal oleh pengawal penjara di Hospital Sungai Buloh.

"Kami sedang memohon untuk menemui beliau dalam tempoh sambutan Tahun Baru Cina," kata peguam itu kepada Malaysiakini.

Raja Azman sebelum ini dilaporkan menggunakan mata pisau cukur itu untuk mengelar pergelangan tangannya sebelum menelan mata pisau tersebut.

Bagaimanapun, masih belum diketahui bagaimana Raja Azman memperolehi mata pisau tersebut semasa dalam tahanan di Penjara Sungai Buloh.

Raja Azaman juga dilaporkan berada di wad Hospital Sungai Buloh sejak insiden tersebut berlaku pada malam Selasa lalu.

Ketua polis Gombak Abdul Rahim Abdullah mengesahkan Raja Azman dikesan dalam keadaan lemah oleh warder Penjara Sungai Buloh selepas insiden tersebut berlaku.

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP