Yahudi mahu rampas Shafa larang aktivis tanam zaitun

>> Rabu, Januari 13, 2010

Hebron, Palestin: Sekumpulan penduduk Zionis mencegah ratusan petani dan aktivis asing di daerah Shafa di utara kota Beit Ammar di kawasan Hebron, untuk menanam pohon zaitun.

Menurut sumber tempatan di Hebron hari ini (12 Jan), penduduk Israel dalam jumlah ramai datang ke Safa dan mengancam melakukan penyitaan dan mencegah aktivis asing membantu para petani untuk menanam lebih dari seribu pohon zaitun.

Sumber itu menambah bahawa aktivis perdamaian asing datang untuk menanam pohon zaitun di daerah Safa dan dekat dengan permukiman Yahudi "Ain", yang telah dibakar dan ditumbangkan pohonnya setahun yang lalu oleh kelompok pemukim pendatang Zionis yang ingin merampas tanah tersebut.

Namun konfrantasi terjadi antara para aktivis perdamaian dan tentara Israel setelah tentara Israel mencegah para petani menanam pohon dan personil pasukan Zionis Israel mengusir para petani. Kemudian mengumumkan daerah tersebut sebagai “daerah militia”.

Sekumpulan penjajah Zionis Israel menghujani para petani dan aktivis perdamaian asing dengan gas pemedih mata untuk membubarkan petani dan aktivis daripada menanam pohon tersebut.

Tanah Safa sering mengalami serangan dari kaum perampas Zionis antaranya dalam bentuk serangan terhadap rumah warga tempatan dan pertanian serta kawasan ternakan mereka dengan maksud untuk mengusir mereka dan merampas tanah Safa ke dalam permukiman Yahudi Ain untuk memperluas wilayahnya. (asw)

0 comments:

Catat Ulasan

Blog Archive

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP